Kultura, inter- i transkultura 09-KIT-11
1) Zamknięte i otwarte pojęcie kultury;
2) Kultura a Natura;
3) Cultural Studies – pojęcie i przedmiot badań;
4) Czym jest kulturoznawstwo? Pojęcie i przedmiot badań dyscyplin kulturoznawczych;
5) Znaki, symbole, kody - standardy w komunikacji i języku;
6) Standardy kulturowe – wymiary kultury wg Trompenaarsa i in.;
7) Pojęcie Innego i Obcego w naukach kulturoznawczych;
8) Wielokulturowość a międzykulturowość;
9) Komunikacja międzykulturowa;
10) Kompetencje międzykulturowe;
11) Tożsamość; jednostka i kolektyw;
12) Pamięć komunikatywna, kolektywna i kulturowa;
13) Płeć kulturowa w kontekście badań nad między- i transkulturowością;
14) Transkultura – „Trzecia Przestrzeń;
15) Przemiany kulturowe we współczesnym świecie .
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student/studentka po zakończeniu modułu:
posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych kulturoznawstwa; potrafi posługiwać się terminologią kulturoznawczą;
rozumie powiązania dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona germanistyczna specjalizacja „komunikacja międzykulturowa”;
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów;
potrafi z użyciem słownictwa fachowego brać udział w dyskusji w j. niemieckim na temat procesów i zjawisk kulturowych;
potrafi interpretować różnorodność kulturową wykazuje się otwartością wobec inności i różnorodności;
rozumie konieczność ustawicznego kształtowania kompetencji interkulturowych oraz interpretowania zachodzących w kulturze, co wiąże się z koniecznością uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (na podstawie przygotowania do zajęć i aktywowania posiadanej wiedzy ogólnej); aktywne uczestnictwo w dyskusji; rzeczowa argumentacja; aktywna praca w grupach; wygłoszenie referatu; esej (rzeczowość wywodu, wykorzystane źródła, samodzielność myślenia).
Literatura
Klaus P. Hansen: Kultur und Kulturwissenschaft. 4. Auflage Tübingen 2011;
Harun Maye/Leander Scholz (red.): Einführung in die Kulturwissenschaft, Tübingen 2011;
Roland Borgards (red.): Texte zur Kulturtheorie und Kulturwissenschaft, Stuttgart 2010;
Claudia Benthien/Hans R. Velten (red.): Germanistik als Kulturwissenschaft. Eine Einführung in neue Theoriekonzepte, Reinbek bei Hamburg 2002;
Hartmut Böhme/Peter Matussek/Lothar Müller. Orientierung Kulturwissenschaft. Was sie kann, was sie will. Reinbek bei Hamburg 2007;
Aleida Assmann: Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München 1999;
Maurice Halbwachs: Das kollektive Gedächtnis, Frankfurt am Main 1991; Homi Bhaba: Miejsca kultury. Krakow 2007;
Doris Bachmann-Medick: Cultural Turns, Reinbek bei Hamburg 2010; Hans-Jürgen Lüsebrink: Interkulturelle Kommunikation. Stuttgart 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: