Językoznawstwo arabskie 09-JARAB-11
- językoznawstwo arabskie jako samodzielna nauka w obrębie badań arabistycznych; główne założenia, definicje, trendy oraz kierunki badawcze; dwa okresy rozwoju arabskiego językoznawstwa: tradycyjne oraz współczesne arabskie językoznawstwo
- arabska tradycja językoznawcza jako centralny punkt zajęć; ogólne definicje tradycji językoznawczych; związki arabskiego językoznawstwa z greckim, syryjskim oraz indyjskim
- podstawowy opis arabskich źródeł dotyczących językoznawstwa; specyfika tradycyjnego podejścia do narracji na temat gramatyki arabskiej; początki arabskiego językoznawstwa zgodnie z tradycją i ustaleniami naukowymi: allochtoniczne czy autochtoniczne?; lektura tekstów źródłowych jak as-Sirafi z komentarzami na temat genezy arabskiej gramatyki
-Abu-l’Aswad ad-Du’ali i jego rola w powstaniu językoznawstwa arabskiego
-Al-Halil b. Ahmad al-Farahidi i jego wkład w językoznawstwo arabskiego
-Sibawayhi i jego al-Kitab jako kamień milowy w rozwoju arabskiego językoznawstwa
-Przegląd historyczny szkół gramatycznych: szkoły z Basry i Kufy (VII – IX w.), szkoła bagdadzka (X–XIII w.), szkoła andaluzyjska
-Al-Ajurrum i jego al-Ajurrumiyya: cele, budowa i zasady prezentacji gramatycznej
-Al-Alfiyya autorstwa ‘Abd al-Malika jako wyjątkowy i najpopularniejszy traktat dotyczący gramatyki. Jego budowa, metrum i system rytmiczny
-Lektura wybranych fragmentów al-Alfiyyi autorstwa ‘Abd al-Malika wraz z komentarzami
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student będzie znać:
- różne szkoły badań językoznawczych (ze szczególnym naciskiem na tradycyjne)
- zarys historyczny arabskiej tradycji językoznawczej oraz ewolucja wiedzy o języku wśród Arabów
- klasyfikacja części mowy w języku arabskim zgodnie z arabską tradycją językoznawczą
- metody i techniki analizy arabskich słów, zdań i tekstów
Ponadto student po ukończonym kursie:
-posługuje się podstawową terminologią językoznawczą w języku arabskim, polskim i angielskim
- posiada podstawową wiedzę o współczesnym językoznawstwie arabskim
- zna budowę oraz elementy arabskiego słowa, wyrażenia, zdania oraz wypowiedzi (lub tekstu)
- samodzielnie analizuje i tworzy arabskie zdania różnych typów
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w przygotowywanej pracy licencjackiej lub w tekście o charakterze naukowym
- jest otwarty na dalszą wiedzę w zakresie językoznawstwa
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na 80 % zajęć, ustny referat zaliczeniowy, studiowanie tekstów w domu, przygotowanie prac domowych, aktywność na zajęciach
5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną, bardzo dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych
4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną, bardzo dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych, ale z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych
3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dostateczna orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych
3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dostateczna orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych
2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału
Literatura
‘Abd al-Malik. 1428/2007. Al-Alfiyya. Ar-Riyad, Dar al-Minhaj
As-Sirafi, ’Abu Sa‘id.1967. ’Ahbar an-nahwiyyin al-baṣriyyin. Al-Qahira, Dar an-Nashr
Danecki, Janusz. 2012. 2008. Gramatyka Języka Arabskiego. Warszawa: DIALOG. Tom I, Tom II
Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics. Vol. I – V. Leiden – Boston, E. J. Brill, 2006 – 2009
Encyclopedia of Islam. Vol. I – XI. Leiden, E. J. Brill, 1986 – 2002
Łacina, Jerzy. 1989. Współczesna specjalistyczna terminologia arabska i procesy słowotwórcze na przykładzie słownictwa z dziedziny chemii, fizyki i techniki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (The Contemporary Scientific and Technical Arabic Terminology and the Word-Building Processes in Chemistry, Physics and Technology)
Łacina, Jerzy. 2008. Podstawy gramatyki arabskiego języka standardowego , Poznań: Wydawnictwo A-Z
Owens, Jonathan. 2006. A Linguistic History of Arabic. Oxford University Press.
Wright, William, 1898. A Grammar of the Arabic Language. London: Cambridge, Vol. 1-2, Third Ed.
Sadykhova, Arzu i Klimiuk, Maciej. 2015. Podstawowy słownik arabskich terminów gramatycznych. Poznań: UAM
Sezgin, Fuat.1982. Geschichte des arabischen Schrifttums. VIII. Lexikographie bis ca. 430 H. Leiden: E. J. Brill
Sezgin, Fuat. 1984. Geschichte des arabischen Schrifttums. IX. Grammatik bis ca. 430 H. Leiden: E. J. Brill
Versteegh, Kees. 1997. The Arabic Language. Columbia University Press, New York
Versteegh, Kees. 1997. Landmarks in Linguistic Thought. Volume III: The Arabic Linguistic tradition, Routledge
Danecki Janusz, Wstęp do dialektologii języka arabskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1989.
Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics, Brill, Leiden-Boston 2005-2009.
Fischer Wolfdietrich, Grammatik des Klassischen Arabisch, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2006.
Fischer Woldietrich, Jastrow Otto, Handbuch der arabischen Dialekte, Otto Harrassowitz, Wiesbaden 1980.
Holes Clive, Modern Arabic. Structures, Functions, and Varieties, Georgetown University Press, Washington 2004.
Lipiński Edward, Języki semickie rodziny afroazjatyckiej. Zarys ogólny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001.
Ryding Karin C., A Reference Grammar of Modern Standard Arabic, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
Versteegh Kess, The Arabic Language, Columbia University Press, New York 1997.
Versteegh Kees, Piginization and Creolization. The Case of Arabic, Amsterdam 1984.
Watson Janet C.E., The Phonology and Morphology of Arabic, Oxford University Press, New York 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: