Technologia informacyjna 09-ITU-11
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze.
Dostosowanie systemu oraz oprogramowania do pracy w języku obcym. Wprowadzanie i usuwanie obcojęzycznych czcionek, zmiana układu kodowania.
Edytor tekstu:
Standardy formatowania i redagowania dokumentów, znaki niedrukowalne, symbole, nagłówki i stopki, numeracja stron, zasady sporządzania bibliografii, przypisów, spis treści, indeks haseł, tabele, korespondencja seryjna.
Arkusz kalkulacyjny:
Funkcje i formuły, tworzenie i formatowanie wykresów
Prezentacje multimedialne:
Zasady tworzenia prezentacji, edycja i forma-towanie slajdów, efekty wizualne, hiperłącza.
Wykorzystanie usług internetowych:
Wyszukiwanie w Internecie, zasoby internetowe.
Komunikacja, udostępnianie informacji i materia-łów przez sieć, platformy edukacyjne
Multimedia:
Programy edukacyjne i multimedialne, słowniki, encyklopedie.
Technologia informacyjna w dydaktyce języków obcych- przykładowe zastosowania
Etyka korzystania z technologii informacyjnych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- pracować z programami i dokumentami obsługującymi obcojęzyczne czcionki i strony kodowe;
- posługiwać się podstawowymi terminami informatycznymi w nauczanych językach obcych;
- posługiwać się oprogramowaniem użytkowym służącym przygotowaniu materiałów i prezentacji multimedialnych ;
- umie korzystać z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji filologicznej, również w języku obcym;
- jest przygotowany do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnych w obszarze filologii;
- potrafi stosować narzędzia TI w dydaktyce kierunkowego języka obcego;
- korzystać z usług internetowych do celów edukacyjnych w zakresie gromadzenia informacji oraz porozumiewania się;
- zna zasady etyki korzystania z nowych mediów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- terminowe wykonywanie prac domowych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć.
- kolokwium zaliczeniowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu podczas kolokwium zaliczeniowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Gajek E., Komputery w nauczaniu języków obcych, Warszawa 2002.
2. Marczuk J.N., Kompjutiernaja lingwistika. Ucziebnoje posobije, Moskwa 2007.
3. Zubow A.W., Zubowa I.I., Informacionnyje tiechnologii w lingwistikie, Moskwa 2004.
4. MacDonald M., Excel 2007 PL. Nieoficjalny podręcznik, Gliwice 2007.
5. Vander Veer E.A., PowerPoint 2007 PL. Nieoficjalny podręcznik, Gliwice 2007.
6. Grover Ch., Word 2007 PL. Nieoficjalny podręcznik, Gliwice 2007.
7. Gajek E., Innowacyjne kształcenie nauczycieli języków obcych na przykładzie Facebooka, [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 1/2011, s. 56-59.
8. Klimkiewicz A.B., Novyje informacionnyje technologii w obuczenii russkomu jazyku, [w:] „Russkij jazyk za rubieżom”, nr 4/2007, s. 31-36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: