Informatyka 09-INFOR-FK-11
Treści kształcenia:
- Podstawowa higiena komputera (formatowanie dysku, aktualizacje systemu operacyjnego i oprogramowania, programy antywirusowe i firewalle, archiwizacja danych) oraz prezentacja wybranych systemów operacyjnych
- Tworzenie strony internetowej w języku HTML, podstawowe znaczniki HTML (nagłówki, paragrafy, łamanie wiersza, linia pozioma, komentarz, listy, tabele, obrazy, hiperlinki, formatowanie tekstu, atrybuty znaczników) oraz wybrane zagadnienia dotyczące budowy strony internetowej i jej działania na serwerze
- Dokumenty formalne w pakiecie biurowym: Obiekty dokumentu i ich atrybuty; Struktura dokumentu; Wzorce formatowania prac zaliczeniowych, licencjackich oraz magisterskich; Strona: tytułowa, prawa, lewa, stopka, nagłówek, marginesy, kolumny, sekcje, numerowanie stron; Zwykły tekst i nagłówki – automatyczne numerowanie konspektu; Listy, notatki, przypisy, znaki specjalne; Obrazy i odwołania w tekście do obrazów; Formaty cytowań; Tabele i ich formatowanie, oraz odwołania do tabel w tekście; Automatyczny spis treści, tabel i rycin; Oraz do wyboru przez prowadzącego takie zagadnienia jak: Automatyczny indeks alfabetyczny ważnych pojęć użytych w dokumencie; Funkcje „Podział ręczny...” oraz „Rejestruj/Pokaż zmiany”; Nagrywanie makra i przypisanie makrom skrótów klawiaturowych; Bibliograficzna baza danych; Szablony dokumentów.
- Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego: Adres względny i absolutny komórki. Sortowanie danych; Filtrowanie danych i usuwanie duplikatów; Tworzenie wykresów; Wykonywanie obliczeń; Funkcja „jeżeli”; Opcja „Wklej specjalnie”; Drukowanie arkusza kalkulacyjnego.
- Tworzenie prezentacji multimedialnych: Omówienie wzorca slajdu, układu slajdu, stron wzorcowych; Wstawianie hiperłącza, obrazu, dźwięku, filmu i arkusza kalkulacyjnego; Ustawianie animacji niestandardowej oraz przejścia slajdu; Rysowanie schematów blokowych;
- Spektrograficzny obraz sygnału mowy. Segmentacja sygnału mowy na podstawie spektrogramu i transkrypcja fonetyczna w wybranym programie do analizy akustycznej
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych wykorzystujących technologie informatyczne (np. fonetyka akustyczna, technologia mowy, archiwizacja danych, językoznawstwo stosowane tekstu, sprawdzanie pisowni)
- ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z informatyką
- zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów naukowych w dziedzinie wybranej specjalności oraz/lub do języków programowania i technologii mowy
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą korzystania z oprogramowania z wykorzystaniem multimedialnych źródeł informacji, tj. pomoc lub kursy/samouczki dostępne w Internecie.
- potrafi w sposób efektywny używać oprogramowania służącego do pracy biurowej do tworzenia dokumentów tekstowych, obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, prezentacji multimedialnych oraz rysowania prostych schematów.
- zna podstawowe zasady tworzenia i prowadzenia stron internetowych oraz potrafi w sposób efektywny posługiwać się podstawowymi znacznikami języka HTML
- potrafi korzystać z oprogramowania służącego do komputerowej analizy sygnału mowy, przetwarzania tekstu, generowania podstawowych zestawień wyników pomiarów i wykresów statystycznych
- potrafi dbać o komputer, rozumie kwestie efektywnej organizacji pracy na komputerze i problem bezpieczeństwa danych na nim przechowywane
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wykonanie następujących prac zaliczeniowych:
(a) segmentacja i transkrypcja pliku dźwiękowego wg zadanych kryteriów, (b) profesjonalnie sformatowany dokument formalny (zalecane są narzędzia darmowe, np.: Libre Office lub Open Office; ostateczny wybór pakietu należy do prowadzącego), (c) dokument sformatowany z wykorzystaniem wskazanego zestawu tagów/stylów HTML (lub opcjonalnie prosty projekt wykonany w wybranym przez nauczyciela języku programowania), (d) prezentacja multimedialna, (e) aktywny udział w zajęciach, podlegający ocenie ciągłej (bieżąca kontrola wykonywanych zadań).
Metody oceniania:
ocena aktywności podczas zajęć
ocena poprawności wykonania ćwiczeń
ocena projektu i zwrócenie uwagi, czy projekt zawiera elementy i/lub funkcje, które nie pojawiły się na wykładzie
ocena poprawności projektu/budowy, struktury i estetyki dokumentu formalnego, prezentacji multimedialnej oraz obliczeń i wykresów wykonanych w arkuszu kalkulacyjnym
ocena poprawności projektu i struktury strony internetowej (lub innego dokumentu HTML)
ocena poprawności anotacji mowy oraz obliczeń statystycznych i operacji wykonanych na danych tekstowych
Literatura
Podstawowa:
Boersma, Paul & Weenink, David. 2010. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 5.1.36,
(lub alternatywnie: Sjölander, K., Beskow, J., (2006) Dokumentacja techniczna programu Wavesurfer Stockholm http://www.speech.kth.se/wavesurfer/, 2012-03-12.)
Gibbon, Dafydd. 2007. What a Linguist Needs to Know about Word Processing.
LibreOffice - Dokumentacja oprogramowania
OpenOffice.org.
w3schools.com – internetowy kurs tworzenia stron internetowych,
Wells, J.C. 1997. SAMPA - computer readable phonetic alphabet.
Dodatkowa:
Weber, J. H. 2004. OpenOffice.org Writer – The Free Alternative to Microsoft Word. O'Reilly Community Press.
SAMPROSA - komputerowa transkrypcja prozodyczna,
Przykłady i instruktaże odnośnie przygotowania prac magisterskich i innych opracowań dla studentów wskazane przez prowadzącego, np.:
Wymogi stawiane pracom licencjackim w Katedrze Orientalistyki Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza,
Gibbon, Dafydd. 2007. Stylesheet for Term Papers and Theses.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: