Historiografia na tematy sporne w relacjach międzynarodowych 09-HSRM-11
Pogłębienie wiedzy na temat dyskursu oraz historiografii;
Przybliżenie najważniejszych dla dialektyki pamięci metodologii, które stworzą podstawę do analizy tekstów z różnych kultur;
Analiza tekstów i projektów na tematy sporne;
Analiza dokumentów źródłowych i mediów pod względem kontekstu społeczno-politycznego czasu, w którym powstawały;
Pozytywne i negatywne aspekty polsko-niemieckich i innych stosunków w historii.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2022/SZ: |
Efekty kształcenia
Potrafi identyfikować tematy sporne w kontekście międzynarodowym, zna rodzaje i funkcje dyskursów dotyczących pamięci, która pogłębia lub koryguje stereotypy, potrafi je wyszczególnić w odniesieniu do niemieckiego i polskiego obszaru językowego, potrafi analizować je na podstawie tekstów;
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie literatury z wybranych okresów historycznych i politycznych w relacjach międzynarodowych;
wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) na temat historiografii i polityki pamięci
potrafi krytycznie analizować dyskurs dotyczący historii stosunków polsko-niemieckich i innych w odniesieniu do określonych wydarzeń z perspektywy różnych obiegów kulturowych, np. polskiego i niemieckiego;
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim z odwołaniem do omawianych tekstów literackich i naukowych według standardów akademickich;
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego Europy Środkowej
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa w debacie publicznej.
Kryteria oceniania
Referat (ocena formująca: zaliczenie):
Właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa
Pisemna praca zaliczeniowa, np. praca semestralna (temat wbrany przez studenta i skonsultowany z wykładowcą)
Zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa.
Ocena podsumowująca:
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
J. Assmann, Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München, Beck, 2007.
M. Halbwachs, Das Gedächtnis und seine sozialen Bedingungen, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1985.
M. Sabrow, Geschichte als Instrument. Bonn, Bundeszentrale für Politische Bildung, 2013;
dokumenty źródłowe, np. traktaty polsko-niemieckie, archiwalne relacje mediów;
B. Chołuj, Gemeinschaft durch Reduktion. Über die Rolle der Stereotype bei interkulturellen Erstkontakten. In: Reinhold Schmitt, Gerhard Stickel (Hg.): Polen und Deutsche im Gespräch. Tübingen 1997, S. 169-180.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: