Historia literatury ukraińskiej 09-HLU-33
Ukraińska literatura na osi czasu. Periodyzacja ukraińskiej literatury. Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości.
Iwan Franko. Idee społecznikowskie Wielkiego Rewolucjonisty Liryczny dramat Zwiędłe liście. Opowiadania o galicyjskiej wsi. Modernistyczne tendencje w opowiadaniu „Cierń w nodze”.
Życie i twórczość Łesi Ukrainki. Poezja i jej przesłanie. Nowatorstwo dramaturgii Łesi Ukrainki. Dramatyczne arcydzieło Łesi Ukrainki – dramat-feeria Pieśń lasu .
Modernistyczne tendencje w ukraińskiej prozie początku XX w.
Wasyl Stefanyk - reformator noweli ukraińskiej, „poeta chłopskiej niedoli”.
Mistrzostwo prozy Оlgi Коbylańskiej. Feministyczne idee w prozie Olgi Kobylańskiej.
Mychajło Kociubiński – mistrz i nowator ukraińskiej prozy artystycznej.
Neoromantyczna poezja Ołeksandra Ołesia.
Proces literacki na Ukrainie w latach 20. i 30. XX w.
Polityczno-kulturalne odrodzenie na Ukrainie w latach 20. XX w.
Stalinowskie represje na Ukrainie w latach 30. XX w. (kolektywizacja i rozkułaczenie wsi; unifikacja ukraińskiej inteligencji).
Wybitni przedstawiciele „Rozstrzelanego Odrodzenia” (Twórczość P. Tyczyny, M. Chwylowego, M. Kulisza, Ł. Kurbasa, O. Dowżenki).
Twórczość ukraińskich emigrantów.
"Praska szkoła poetycka" (J. Małaniuk, O. Olżycz, O. Laturynska, J. Darahan, L. Mosendz, O. Teliha i in.) (wybór poezji).
"MUR" (. Samczuk, T. Osmaczka, O. Babij, J. Szerech, W. Petrow i in.) (wybór poezji).
"Nowojorska grupa poetów" (E. Andijewska, W. Wowk, B. Bojczuk, J. Tarnawski, B. Rubczak i in.) (wybór poezji)
Proces historycznoliteracki na Ukrainie w latach 60. XX w.
Odrodzenie narodowe na Ukrainie (w sferze literatury, publicystyki, polityki).
Fenomen poetów pokolenia lat 60. XX w. (Poetycka twórczość W. Stusa, I. Dracza, L. Kostenko, W. Symonenki i in.)
Rozwój prozy historycznej na Ukrainie (Prozatorska twórczość W. Szewczuka).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy ukraińskich, potrafi przypisać ich do konkretnych nurtów literackich
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
potrafi wymienić kolejne okresy w życiu literackim na ziemiach ukraińskich oraz na emigracji
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody interpretacyjnej
prawidłowo interpretuje utwór literacki
potrafi wpisać utwór w szerszy kontekst historyczno-kulturowy
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
stosuje zdobytą wiedzę we własnych próbach badawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów),
- prezentacja multimedialna,
- zaliczenie egzaminu ustnego.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu ustnego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura
- Іван Франко: Дух. Наука, Думка. Воля. Матеріали Міжнародного наукового конґресу, присвяченого150-річчю від дня народження Івана Франка, Львів 2008.
- І. Денисюк, Т. Скрипка, Дворянське гніздо Косачів, Львів 1999.
- Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст., у 3 кн., упоряд. В. Яременко, Є.Федоренко, наук. ред. А. Погрібний. Київ 1994.
- Історія української літератури ХХ століття: У двох книгах, ред. В. Г. Дончик, Київ 1998.
- С. Павличко, Дискурс модернізму в українській літературі. Київ 1999.
- Т. Гундорова, Проявлення: Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів 1997.
- Невідоме розстріляне відродження. Антологія, упоряд. Ю. П. Винничук, Харків 2016.
- У вирі шістдесятницького руху: погляд з відстані часу, упоряд. В. Квітневий, Львів 2003.
- Р. Корогодський, Брама світла. Шістдесятники, Львів 2009.
- Л. Тарнашинська, Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління (історико-літературний та поетикальний аспекти). Монографія, Київ 2010.
- Materiały własne wykładowcy.
KANON LEKTUR:
Lektury obowiązkowe:
- Iwan Franko, Wybór poezji; Зів’яле листя; Терен у нозі; Малий Мирон;
- Łesia Ukrainka, Wybór poezji; Лісова пісня; Бояриня;
- Wasyl Stefanyk, Новина; Катруся; Виводили з села; Стратився; Лан;
- Mychajło Kociubynski, Intermezzo; Цвіт яблуні; Тіні забутих предків;
- Olga Kobylanska, Меланхолійний вальс; Некультурна;
- Ołeksandr Ołeś, Wybór poezji;
- Mykoła Chwylowyj, Я (Романтика);
- Mykoła Kulisz, Мина Мазайло;
- Pawło Tyczyna, Wybór poezji;
- Ołeksandr Dowżenko, Земля;
- Wasyl Symonenko, Wybór poezji;
- Wasyl Stus, Wybór poezji;
- Lina Kostenko, Wybór poezji;
- Iwan Dracz, Wybór poezji;
- Walerij Szewczuk, На полі смиренному.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: