Historia literatury ukraińskiej 09-HLU-13
Ruś Kijowska a literatura. Latopisy staroruskie, fenomen „Słowa o wyprawie Igora”. Upadek Rusi Kijowskiej i jego konsekwencje dla kultury staroruskiej.
Rozwój literatury po wstąpieniu ziem ukraińskich do Księstwa Litewskiego i Rzeczypospolitej.
Powstanie Bohdana Chmielnickiego jako motyw w literaturze.
Hryhorij Skoworoda – poeta, filozof, myśliciel – zwiastun nowej epoki literackiej.
„Eneida” Iwana Kotlarewskiego – narodziny nowożytnej literatury ukraińskiej.
Nowa proza ukraińska, opowieść sentymentalna (Hryhorij Kwitka-Osnowianenko „Marusia”).
Literatura preromantyzmu; rozwój poezji lirycznej.
Taras Szewczenko – najwybitniejszy przedstawiciel romantyzmu ukraińskiego.
„Ruska Trójca” (M.Szaszkiewicz, I.Wahyłewicz, J.Hołowacki): działalność literacka i oświatowa wśród Ukraińcow Imperium Austro-Węgierskiego .
Proza Marka Wowczka jako wprowadzenie do epoki realizmu. Odzwierciedlenie życia ludu w twórczości Iwana Nieczuja-Lewyckiego, Panasa Myrnego, Ołeny Pcziłky i innych przedstawicieli nurtu realistycznego.
Nurt narodnicki w literaturze ukraińskiej II połowy XIX wieku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy dzieła literackiego
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia ustnego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura:
1. Д.І. Чижевський, Історія української літератури (від початків до доби реалізму), Київ 2003 ;
2. С. Єфремов, Історія українського письменства, Київ 1995;
3. М.С. Грицай, В.Л. Микитась, Ф.Я. Шолом, Давня українська література, Київ 1978 ;
4. М.М. Сулима (упорядник), Давня українська література: Хрестоматія, Київ 1991.
5. П.В. Білоус, Історія української літератури ХІ-ХVIII ст., Kиїв 2009;
6. Dzieje Literatur Europejskich (Literatura Ukraińska), pod redakcją Władysława Floriana, tom 3, część pierwsza, Warszawa 1989;
7. S. Kozak, Preromantyzm ukraiński, Warszawa 2003;
8. W. Mokry, Ruska Trójca. Karta z dziejów życia literackiego Ukraińców Galicji w pierwszej połowie XIX wieku, Kraków 1997;
9. W. Mokry, Literatura i myśl filozoficzno-religijna ukraińskiego romantyzmu. Szewczenko, Kostomarow, Szaszkiewicz, Kraków 1999.
KANON LEKTUR:
Lektury obowiązkowe:
- Dumy: Козак Голота, Маруся Богуславка, Пісня про Байду;
- Słowo o wyprawie Igora;
- Latopisy Kozackie (fragmenty na wybór) : ЛІТОПИС САМОВИДЦЯ, ГРИГОРІЯ ГРАБЯНКИ lub САМУЇЛА ВЕЛИЧКА;
- ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА, САД БОЖЕСТВЕННИХ ПІСЕНЬ” (ПІСНЯ 10-та і 12-та), “БАЙКИ ХАРКІВСЬКІ” (Пси, Ворона й чиж, Дві курки, Два коштовні камені – діамант і смарагд), ПРИТЧІ (Сліпий і зрячий, Убогий жайворонок);
- ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ, ЕНЕЇДА (fragmenty);
- ГРИГОРІЙ КВІТКА-ОСНОВ”ЯНЕНКО, МАРУСЯ;
- ЛЕВКО БОРОВИКОВСЬКИЙ, МАРУСЯ (БАЛАДА), БАНДУРИСТ, КОЗАК, ЧАРІВНИЦЯ;
- ВІКТОР ЗАБІЛА, ГУДЕ ВІТЕР ВЕЛЬМИ В ПОЛІ...;
- МИХАЙЛО ПЕТРЕНКО, ДИВЛЮСЬ Я НА НЕБО ТА Й ДУМКУ ГАДАЮ...;
- ТИМКО ПАДУРА, Козак;
- ТАРАС ШЕВЧЕНКО, КАТЕРИНА, ДУМИ МОЇ..., ЗАПОВІТ, МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ..., Я НЕ НЕЗДУЖАЮ, НІВРОКУ..., САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ, ГАЙДАМАКИ (fragmenty), КАВКАЗ (fragmenty);
- МАРКО ВОВЧОК, ІНСТИТУТКА;
- ЮРІЙ ФЕДЬКОВИЧ, ТРИ ЯК РІДНІ БРАТИ;
- ЛЕОНІД ГЛІБОВ, ЖУРБА, ВОВК ТА ЯГНЯ, ЗОЗУЛЯ І ПІВЕНЬ, СИНИЦЯ;
- СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ, ПОВІЙ, ВІТРЕ, НА ВКРАЇНУ..., СПІВОМОВКИ (2-3 według wyboru);
- ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, КАЙДАШЕВА СІМ”Я (fragmenty), МИКОЛА ДЖЕРЯ;
- ПАНАС МИРНИЙ, ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?;
- БОРИС ГРІНЧЕНКО, ЕКЗАМЕН
- ОЛЕНА ПЧІЛКА, РІЗДВЯНА ПРИГОДА;
- ПАВЛО ГРАБОВСЬКИЙ, ЗГАДКА, ШВАЧКА, ДО ПАРНАСЦІВ.
Lektury uzupełniające:
- Літопис Руський (fragmenty);
- Іларіон Київський, Слово про закон і благодать;
- Києво-Печерський патерик (fragmenty);
- Іван Вишенський, Тобі, котрий мешкає в землі, що зветься польська ...;
- Мелетій Смотрицький, Тренос (fragmenty);
- Анонім, Історія русів;
- Іван Котляревський, Наталка Полтавка, Москаль-чарівник;
- Петро Гулак-Артемовський, Пан та собака;
- Євген Гребінка, Човен, Українська мелодія;
- Маркіян Шашкевич, Слово до чтителів руського язика;
- Тарас Шевченко, Причинна, Гамалія, Розрита могила, Марія;
- Пантелеймон Куліш, Чорна радa;
- Іван Карпенко-Карий, Сава Чалий, Хазяїн;
- Іван Франко, Борислав сміється, Захар Беркут (fragmenty), Украдене щастя
- Володимир Самійленко, Вечірня пісня.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: