Historia literatury angielskiej 09-HLA-22
Wprowadzenie do kursu; elegie staroangielskie oraz poezja religijna: The Dream of the Rood
Epos staroangielski: Beowulf
Wprowadzenie do literatury średnioangielskiej; romans średniowieczny: Sir Gawain and the Green Knight
Twórczość Geoffreya Chaucera: Opowieści kanterberyjskie: „Prolog”, „Opowieść Damy z Bath”
Dramat średniowieczny: Everyman
Wprowadzenie do renesansu: Sonety Thomasa Wyatta and Henry’ego Howarda
Sonety Szekspira i Doktor Faustus Marlowe’a
Dramat Szekspirowski: tragedia. Hamlet
Dramat Szekspirowski: komedia i tragikomedia. Sen nocy letniej i Burza
Angielska poezja metafizyczna
Wstęp do angielskiego oświecenia: poezja klasycystyczna. Alexander Pope: Essay on criticism (fragmenty)
Początki powieści angielskiej: Daniel Defoe a Jonathan Swift
Rozkwit powieści angielskiej w XVIII w.: Richardson, Fielding i Sterne (utwory czytane we fragmentach)
Powieść gotycka: Horace Walpole i Matthew Lewis (utwory czytane we fragmentach)
Wstęp do preromantyzmu i romantyzmu: poezja Roberta Burnsa i Williama Blake’a;
koniec pierwszego semestru
Angielski romantyzm: pierwsze pokolenie poetów
Angielski romantyzm: drugie pokolenie poetów
Wstęp do literatury wiktoriańskiej. Charles Dickens: Wielkie nadzieje
Literatura wiktoriańska:powieść – W.M. Thackeray (Vanity Fair); poezja – Tennyson i Browning
Emily Brontë i Wichrowe wzgórza
Wstęp do literatury końca wieku: poeci wojenni i Oscar Wilde
Poezja modernistyczna: Ziemia jałowa T.S. Eliota
Literatura kolonialna i postkolonialna: Joseph Conrad a John Maxwell Coetzee
Proza modernistyczna: James Joyce i Virginia Woolf
Dramat po drugiej wojnie światowej: młodzi gniewni i teatr absurdu. John Osborne, Samuel Beckett i Harold Pinter
Powieść i poezja postmodernistyczna: John Fowles; współczesna poezja: W.H. Auden, Philips Larkin, Seamus Heaney
Contemporary drama: Tom Stoppard i Sarah Kane (koniec drugiego semestru)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury angielskiej
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym
czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku wczesnym nowożytnym angielskim oraz współczesnym angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich
czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je
wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
korzysta ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim
zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa
wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie po każdym semestrze / pisemny egzamin końcowy
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Sikorska, Liliana. 2007. A short history of English literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An outline history of English literature in texts. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zbierski, Henryk. 2002. Historia literatury angielskiej. Poznań: Atena.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: