Gramatyka współczesnego języka ukraińskiego 09-GWJU-45
Miejsce składni w systemie gramatycznym języka ukraińskiego. Przedmiot opisu składniowego. Wiadomości ogólne o związkach wyrazowych. Relacje semantyczne miedzy komponentami związku wyrazowego. Znaczenie gramatyczne w związkach wyrazowych. Budowa, rodzaje oraz typy związków wyrazowych.
Zdanie pojedyncze (proste). Definicja zdania oraz jego cechy główne. Klasyfikacja i typy zdań prostych. Interpunkcja w zdaniach prostych.
Opis składników zdania prostego (Podmiot. Orzeczenie. Orzeczenie proste czasownikowe. Orzeczenie złożone czasownikowe. Orzeczenie złożone czasownikowe.
Drugorzędne części zdania pojedynczego (dopełnienie, przydawka, okolicznik)
Zdanie pojedyncze rozwinięte. Wiadomości ogólne o zdaniu pojedynczym rozwiniętym. Jednorodne części zdania. Znaki interpunkcyjne pomiędzy powtarzającymi się częściami zdania. Wyrazy uogólniające oraz towarzyszące im znaki interpunkcyjne. Wyrazy wtrącone, związki wtrącone oraz zdania wtrącone.
Zdanie złożone. Rodzaje wypowiedzeń złożonych. Schematy strukturalny zdań złożonych.
Wypowiedzenia złożone współrzędnie. Opis składników zdania złożonego współrzędnie. Związki syntaktyczne pomiędzy częściami zdań złożonych współrzędnie. Interpunkcja w zdaniach złożonych współrzędnie.
Zdanie złożone podrzędnie. Schematy strukturalne zdań złożonych podrzędnie. Rodzaje wypowiedzeń złożonych podrzędnie.
Zdania wielokrotnie złożone. Budowa zdań wielokrotnie złożonych w stosunku współrzędnym. Zdania bezspójnikowe wielokrotnie złożone. Zdania wielokrotnie złożone w stosunku podrzędnym. Struktury wielokrotnie złożone.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozumie i prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia ze składni języka ukraińskiego
rozpoznaje i analizuje związki wyrazowe w zależności od ich budowy, rodzajów i typów.
prawidłowo rozpoznaje i klasyfikuje typy zdań prostych.
dokonuje opisu i analizy głównych i drugorzędnych składników zdania prostego
rozpoznaje i analizuje elementy zdania prostego rozwiniętego.
rozpoznaje typy zdań złożonych oraz potrafi je opisać z punktu widzenia struktury i semantyki.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- egzamin końcowy;
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Василенко В. Українська мова. Поглиблений практичний курс, Poznań 2001.
2. Вихованець І. Граматика української мови. Синтаксис. / І. Вихованець. – К. : Либідь, 1993.
3. Каранська М. Синтаксис сучасної української літературної мови. – К. : Либідь, 1995.
4. Zienkiewicz-Tomanek B. Gramatyka współczesnego języka ukraińskiego. Morfologia. Składnia, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: