Gramatyka opisowa języka japońskiego 09-GOJJ-12
Przykładowe tematy:
Ogólne terminy językoznawcze i gramatyczne
Terminy japońskie i metodologia badań nad gramatyką japońską
Poziomy zróżnicowania języka i badań nad językiem
Opracowania leksykograficzne i gramatyczne języka japońskiego
Zaszeregowanie historyczne, geograficzne i typologiczne języka japońskiego
Różne klasyfikacje części mowy, części zdania i ich metodologia
Odmienność i nieodmienność części mowy, paradygmaty odmiany
Propozycje tematów do rozwinięcia w perspektywie przyszłych badań nad językiem
Gramatyka a pragmatyka użycia języka japońskiego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student:
Zna główne terminy gramatyczne dotyczące języka japońskiego (części mowy, części zdania, właściwości morfologiczne, semantyczne i syntaktyczne języka)
Potrafi używać podstawowych pojęć językoznawczych w opisie zjawisk języka japońskiego
Zna zaszeregowanie genetyczne, geograficzne i typologiczne języka japońskiego na tle innych języków świata
Posiada i umiejętnie wykorzystuje podstawową wiedzę na temat źródeł gramatycznych i leksykograficznych języka japońskiego
Potrafi odróżnić rozmaite techniki opisu języka japońskiego (na przykład: metodę sylabiczną i niesylabiczną)
Ma świadomość na temat możliwości różnej interpretacji faktów gramatycznych, zależnie od bazy źródłowej oraz języka natywnego interpretatora oraz wykazuje otwartość na nowe idee i jest gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych naukowych.
Krytycznie ocenia wiedzę i sądy na temat teorii językoznawczych i gramatycznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego EK
Obecność i aktywność na zajęciach – zaliczenie z oceną
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
(wybrane pozycje)
• Bańczerowski, Jerzy, Jerzy Pogonowski i Tadeusz Zgółka 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
• Hołda, Marcin 2006. Przymiotniki i czasowniki japońskie jako kategorie leksykalne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
• Kiyose, Gisaburo N. 1995. Japanese Grammar. A New Approach. Kyoto: Kyoto University Press.
• Lyons, John. 1984. Semantyka. Tłum. Adam Weinsberg. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Majewicz, Alfred F. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Martin, Samuel E., 1975. A Reference Grammar of Japanese. New Heaven: Yale University Press.
• Miller, Roy Andrew 1967. The Japanese Language. Chicago & London: The University of Chicago Press.
• Milewski, Tadeusz 20047. Językoznawstwo. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Shibatani, Masayoshi 1990. The Languages of Japan. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: