Germanistyka jako dziedzina badań 09-GJDB-11
Zapoznanie się z historią Uniwersytetu Europejskiego Viadrina w kontekście przemian politycznych, gospodarczych i kulturowych; refleksja nad znaczeniem położenia uniwersytetu dla uprawianej nauki;
Porównanie różnych kultur naukowych w ramach germanistyki; refleksja nad podziałem nauki na dziedziny, standardami i hierarchiami w nauce, jak i rolą naukowców;
Zapoznanie się z rozwojem germanistyki od filologii narodowej do nauki zorientowanej kulturoznawczo;
Zapoznanie się z zakresem badawczym germanistyki międzykulturowej i ze zmianami, jakie zaszły w ramach polskiej germanistyki po 1945 r.;
Krytyczne spojrzenie na obraz Niemiec przezentowany w polskich podręcznikach nauczania języka niemieckiego okresu międzywojennego;
Rola germanistyki w czasie III Rzeszy i refleksja nad powiązaniami między nauką a polityką;
Omówienie cultural turns i ich wpływu na germanistykę na przykładzie iconic turn.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student/studentka:
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu germanistyki w relacji do innych nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
Ma co najmniej elementarną wiedzę o interdysciplinarności nauki i rozumie naukę jako kompleksową konstelację wielu różnorodnych czynników;
Ma podstawową wiedzę o rozwoju germanistyki w Polsce i Niemczech;
Potrafi rozpoznawać i oceniać procesy i zjawiska w ramach rozwoju germanistyki z uwzględnieniem szerszego kontekstu społecznego;
Formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim, stosując argumentację własną i innych;
Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji;
Ma świadomość istnienia i wykazuje się otwartością wobec innych kultur naukowych.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na postawie obecności jak i po osiągnięciu przynajmniej zadowalającej wiedzy, umiejętności i kompetencji personalnych i społecznych widocznych podczas wystąpień podczas zajęć. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej (esej 3-5 stronicowy).
Literatura
Bachmann-Medick, Doris: Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg, 2010;
Wierlacher, Alois; Bogner, Andrea (Hg.): Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart, 2003;
Benthien, Claudia; Velten, Hans Rudolf (Hg.): Germanistik als Kulturwissenschaft. Eine Einführung in neue Theoriekonzepte. Reinbek bei Hamburg, 2002;
Fischer, Hubertus: Ist die Germanistik zeitgenössisch? Vorträge eines deutsch-polnischen Symposiums. Frankfurt am Main e.t., 1998;
Richard Pyritz, Matthias Schütt (Hg.): Die Viadrina: Eine Universität als Brücke zwischen Deutschland und Polen. Berlin, 2009;
Gierlak, Maria: Deutschunterricht und Politik. Das Deutschlandbild in den Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache in Polen (1933-1945) vor dem Hintergrund der deutsch-polnischen Beziehungen. Toruń, 2003;
Kunicki, Wojciech; Zybura, Marek (Hg.): Germanistik in Polen. Zur Fachgeschichte einer literaturwissenschaftlichen Auslandsgermanistik – 18 Porträts. Osnabrück, 2011;
Kątny, Andrzej; Lukas, Katarzyna; Schatte, Czesława: Germanistik in Polen. Geschichte - Perspektiven - interdisziplinärer Dialog. Reihe: Danziger Beiträge zur Germanistik, Band 39. Frankfurt am Main, 2011;
Elvert, Jürgen; Nielsen-Sikora, Jürgen (Hg.): Kulturwissenschaften und Nationalsozialismus. Stuttgart, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: