Gramatyka języka arabskiego 09-GJAR-14
Alfabet. Wymowa i zasady pisowni. Wokalizacja.
Rodzaj gramatyczny. Kolektiwum i imiona jednostkowe.
Stan nieokreślony i nunacja. Stan określony i asymilacja. Zaimki wskazujące – wstęp.
Wyrażenie atrybutywne. Zdanie imienne. Przymiotniki względne.
Zaimki osobowe. Liczba mnoga regularna męska i żeńska.
Rdzeń, radykał, temat. Liczba mnoga łamana.
Deklinacja. Akcent. Orzeczenie zdania imiennego wyrażone przyimkowo. Diptota.
Status Constructus (Idafa), „pięć imion” . Kull, ǧamī‘,nafs, ba‘ḍ, ‘idda. Zaimki dzierżawcze.
Czas przeszły i jego przeczenie. Zdanie czasownikowe (szyk prosty). Zdanie dopełnieniowe z partykułą „anna” (szyk przestawny).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student po ukończniu kursu:
- zna podstawowe pojęcia z zakresu gramatyki języka arabskiego
- potrafi opisać elementy struktury morfologicznej i składniowej języka arabskiego
- rozumie, potrafi wyjaśnić i praktycznie stosuje konstrukcje gramatyczne
- zna i stosuje zasady ortografii języka arabskiego
- potrafi dokonać wokalizacji tekstu bez zapisu samogłoskowego
- dostrzega fundamentalne różnice w strukturze języka polskiego (indoeuropejskiego) i arabskiego (semickiego)
Kryteria oceniania
regularna praca z ćwiczeniami na zajęciach i w domu, obecność na 80 % zajęć, zaliczenie trzech kolokwiów
Skala ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
1. Danecki, Janusz, Gramatyka Języka Arabskiego, Dialog, Warszawa 2001, t. 1
2. Klimiuk, Maciej, Arzu Sadykhova, Podstawowy słownik arabskich terminów gramatycznych, Katedra Studiów Azjatyckich UAM, Poznań 2015
3. Graczyk, Agnieszka, Sylwia Hamodi-Owczarczak, Filip Jakubowski, Adrianna Maśko, Łukasz Piątak, Marta Piątak, Język Arabski. Ćwiczenia gramatyczne. Poziom początkujący, Katedra Studiów Azjatyckich, Poznań 2015
4.Schulz, Eckhard, Standard Arabic. An Elementary Intermediate Course, Cambridge University Press, Cambridge 2008
5. Wright, William, A Grammar of The Arabic Language, BiblioBazaar 2008
6. Ryding, Karin C., A Referrence Grammar of Modern Standard Arabic, Cambridge University Press 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: