Geografia świata arabskiego 09-GEOARAB-11
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięgiem, historycznymi uwarunkowaniami oraz wstępną charakterystyką.
Następnie zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką, zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii
Geografia świata arabskiego pozwoli także na zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowiskiem, gospodarką, społeczeństwem, a w dalszej kolejności także ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego
W cyklu 2020/SZ:
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięgiem, historycznymi uwarunkowaniami oraz wstępną charakterystyką. Następnie zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką, zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii Geografia świata arabskiego pozwoli także na zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowiskiem, gospodarką, społeczeństwem, a w dalszej kolejności także ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego |
W cyklu 2021/SZ:
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięgiem, historycznymi uwarunkowaniami oraz wstępną charakterystyką. Następnie zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką, zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii Geografia świata arabskiego pozwoli także na zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowiskiem, gospodarką, społeczeństwem, a w dalszej kolejności także ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
przedstawić elementy geografii świata arabskiego, opisać jego zasięg oraz historyczne różnicowanie
Określić różnice pomiędzy poszczególnymi regionami świata arabskiego
wskazać czynniki naturalne, historyczne i międzynarodowe wpływające na sytuację świata arabskiego
przedstawić i wykorzystać interdyscyplinarne elementy różnych dziedzin wiedzy do opisu świata arabskiego
Przedstawić kluczowe aspekty gospodarki i turystyki świata arabskiego
wskazać i wyszukać bardziej szczegółowe zagadnienia dotyczące krajów arabskich
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje-
- pisemne kolokwium zaliczeniowe
- test z mapy świata arabskiego
- zaliczenie lektur
- przedstawienie referatu
5,0 –student wykazuje rozległą i usystematyzowaną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszane zagadnienia, jak również literaturę dodatkową, potrafi wszechstronnie dyskutować nad poruszanymi w kursie zagadnieniami,
4,5 – Student wykazał bardzo dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszone zagadnienia, jak również wskazane lektury, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami,
4 – Student wykazuje dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował w dobrym stopniu większość poruszonych zagadnień, jak również wskazana literaturę, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami
3,5 – Student wykazuje dostateczną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował część poruszane zagadnienia oraz zalecanej literatury, zapytany potrafi zazwyczaj odpowiedzieć na pytania wykładowcy
3 – Student wskazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału, zapoznał się z podstawową literaturą przedmiotu, potrafi odpowiedzieć poprawnie na część pytań nauczyciela
2 – student wykazuje braki w podstawowej wiedzy w zakresie omówionego materiału, popełnia rażące błędy odpowiadając na pytania wykładowcy, nie zna omawianej literatury
Praktyki zawodowe
nie pzewidziano
Literatura
Dziekan Marek M., Arabowie. Słownik encyklopedyczny, Warszawa 2002.
Braudel Ferdinand, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
El-Ashker Ahmed, Wilson Rodney, Islamic Economics: a Short History, Leiden 2006.
Gaworecki Władysław, Turystyka, Warszawa 2010 (lub inne wydania).
Gudowski Janusz, Rolnictwo Afryki i Azji u progu XXI wieku, Warszawa 1998.
Makowski Jerzy, Geografia fizyczna świata, Warszawa 2006 (lub inne wydania).
Miquel André, La géographie humaine du monde musulman jusqu'au milieu du 11 siècle, Paris 1980.
Money Land and Trade: An Economic History of the Muslim Mediterranean, (ed.) Nelly Hanna, London 2002.
Nazmi Ahmad, The Muslim geographical image of the world in the Middle Ages : a source study, Warsaw 2007.
Orłowska Elżbieta, Geografia regionalna w kulturze arabsko-muzułmańskiej (VIII-XIV w.), Wrocław 2000.
Religie światowe wobec współczesnych wyzwań gospodarczych, (red.) Tomasz Dołęgowski, Warszawa 2011.
Stojkow Maria, Portret damasceńskiego kupca, Warszawa 2012.
Sukidi, Max Weber’s Remarks on Islam: The Protestant Ethic among Muslim Puritans, “Islam and Christian–Muslim Relations”, Vol. 17, No. 2, s. 195–205, April 2006
Sulejczak Ewa, Gudowski Janusz, Podstawy geografii społecznej i gospodarczej krajów arabskich, Warszawa 1987.
The City in the Islamic World (2 vol.), (ed.) Salma K. Jayyusi, Leiden 2008.
Weber Max, Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej, Warszawa 2002.
Weber Max, Etyka gospodarcza religii światowych, Kraków 2000.
Wittfogel Karl Artur, Władza totalna : studium porównawcze despotyzmu wschodniego¸ Toruń 2002.
Yunus Muhammad, Świat bez ubóstwa: czas na przedsiębiorstwo społeczne, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: