Dzieje krajów arabskich 09-DARAB-12
Zapoznanie studentów z historią polityczną i kulturą krajów arabskich od czasów najdawniejszych aż do współczesności. Szczególny nacisk kładzie się na czasy wczesnomuzułmańskie (VII-XIII w.). Omówienie zagadnień ogólnych (środowisko geograficzne); historia badań krajów arabskich., losy Arabów w czasach Imperium Osmańskiego, zagadnienia tworzenia się współczesnych państw arabskich (XX w.). Znaczenie kultury i nauki arabskiej w porównaniu z kulturą europejską (głównie VIII-XIV w.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Ukazać elementy charakterystyczne dla życia na Półwyspie Arabskim w czasach historycznych
Omówić od kiedy, jak i dlaczego Europa chciała rozszerzyć swój horyzont geograficzny w odniesieniu do tych ziem
Określić wiedzę na tematy związane z historią świata arabskiego przed przyjęciem islamu
Odnieść się do islamu, jako religii wytyczającej kierunki wszelkiego rozwoju wśród jego wyznawców
Zrozumieć różnice kulturowe pomiędzy cywilizacją łacińską a arabską (do połowy VII w.)
Opisać zręby historii politycznej do końca epoki kalifów prawowiernych
Kryteria oceniania
zaliczenie semestralne
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość historii oraz kultury arabskiej do XV w.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – podstawowa znajomość historii arabskiej
3,5 – zadowalająca znajomość podstawowych zagadnień z historii arabskiej
3,0 – słaba znajomość historii arabskiej
2,0 – niezadowalająca, ograniczona wiedza na tematy przeszłości arabskiej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Hitti, Ph. 1969. Historia Arabów. Warszawa. - Hourani, A. 1995. Historia Arabów. Gdańsk. - Hauziński, J. 1993. Burzliwe dzieje kalifatu bagdadzkiego. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: