Sztuka arabsko-muzułmańska 09-ARTARAB-SNJIL-11
Sztuka starożytnego Bliskiego Wschodu oraz obszaru śródziemnomorskiego i jej wpływ na powstanie sztuki arabsko-muzułmańskiej
Stosunek islamu do sztuki. Prymat kaligrafii i ornamentyki. Kontrowersje wokół sztuk figuratywnych i muzyki
Sztuka w okresie Umajjadów i Abbasydów. Narodziny architektury muzułmańskiej
Miasto muzułmańskie: Organizacja przestrzeni i typowe budowle na przykładzie Kairu
Odrębność sztuki mauretańskiej w Maghrebie i Andaluzji. Wkład w dziedzictwo Zachodu
Wpływ mistycyzmu na kształtowanie się muzułmańskiej tradycji artystycznej
Sztuka perska i środkowo-azjatycka. Rozkwit miniatury i tradycji muzycznej
Sztuka osmańska i indo-muzułmańska. W służbie imperium.
Sztuka współczesna w świecie arabskim. Odrębność czy kontynuacja?
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma świadomość genezy sztuki arabsko-muzułmańskiej i jej powiązań z dorobkiem innych kultur
- posiada wiedzę na temat rozwoju sztuki arabsko-muzułmańskiej w aspekcie chronologiczym
- posiada elementarną wiedzę na temat klasycznych gałęzi sztuki arabsko-muzułmańskiej: kaligrafii, ornamentyki, miniatury, architektury, sztuki użytkowej oraz muzyki
- dostrzega różnice między poszczególnymi stylami historycznymi i regionalnymi
- zauważa i analizuje relacje między światem sztuki, a życiem intelektualnym i społeczno-politycznym regionu i epoki
- w swych wypowiedziach ustnych posługuje się podstawowym aparatem pojęciowym charakterystycznym dla sztuki islamu w języku polskim
- dokonuje analizy i interpretacji materiału ikonograficznego , audiowizualnego i tekstowego
- prezentuje w sposób przystępny i atrakcyjny opracowywany materiał
- jest otwarty na poznanie innych kręgów kulturowych
Kryteria oceniania
obecność na 80 % zajęć, cotygodniowa informacja zwrotna, ustny referat w oparciu o prezentację multimedialną - projekt autorski studenta
Skala ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
Wybrana literatura:
Bielawski, Józef, Sztuka książki w świecie islamu, Ossolineum, Wrocław 1967
Blair, S., Bloom, J., Sztuka i architektura islamu (tłum. J. Kozłowska, K. Pachniak, I. Nowicka) 1250–1800, Dialog, Warszawa 2012
Blair, S., Bloom, J., Sztuka i architektura islamu (tłum. J. Kozłowska, K. Pachniak, I. Nowicka) 650 –1250, Dialog, Warszawa 2012
Grabar, Oleg, The Formation of Islamic Art, Yale University Press 1978
M. Hattstein, P. Delius, Islam. Art and Architecture, Tandem Verlag, b. m., 2004
Mańkowski, Tadeusz, Sztuka islamu, Warszawa 1959
Marçais, Georges, Sztuka islamu, tłum. Hanna Morawska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979.
Rogers, J.M., Mughal Miniatures, British Museum Press, London 2006
Canvy, Sheila, Persian Painting, British Museum Press, London 2008
Hagedorn, A., Islamic Art, Taschen, Köln 2009
Naderi-Anna, Uczta dla ducha. Muzyka perska drugiego renesansu. XVI-XVII w., Dialog, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: