Język angielski 09-ANG-FK-26
Zakresy tematyczne:
- osobowość, cechy charakteru
- praca, zawody
- uczenie się języków obcych, angielski jako międzynarodowy język komunikacji
- historia w kulturze popularnej (np. filmach)
- dźwięki wokół nas i ich wpływ na nasze funkcjonowanie
- literatura
- zarządzanie czasem: wyzwania i rozwiązania
- pieniądze i ich rola w naszym życiu
- współczesne uzależnienia
- wiedza i inteligencja
- sztuka
- zdrowie i medycyna
- różne oblicza podróżowania
Słownictwo:
- kolokacje, stałe wyrażenia i idiomy związane z opisywaniem osobowości, sztuki, literatury i wytworów kultury popularnej a także związane z mówieniem o pracy, konflikcie zbrojnym, czasie, pieniądzach, telefonach i technologii, turystyce i podróżowaniu.
- nazwy: cech charakteru, broni, dźwięków, instrumentów pieniężnych, chorób, środków transportu, gatunków literackich, artystów, dzieł sztuki, urządzeń i gadżetów
- czasowniki frazowe z ‘get’ i ‘have’
- słowotwórstwo: tworzenie rzeczowników abstrakcyjnych, przedrostki i ich znaczenia, przymiotniki złożone
Gramatyka:
- czasownik ‘have’ (znaczenia, wzory użycia)
- spójniki zdań złożonych
- zaimki
- wyrażanie czynności zwyczajowych i incydentalnych w przeszłości
- czasownik ‘get’ (znaczenia i wzory użycia)
- przysłówki i okoliczniki
- czasowniki modalne i inne sposoby wyrażania przypuszczeń lub pewności
- inwersja jako sposób akcentowania informacji w tekście
- sposoby dystansowania się od przekazywanych informacji za pomocą wybranych struktur
- szczególne zastosowania czasów przeszłych
- używanie bezokolicznika lub rzeczownika odsłownego w różnych konstrukcjach po czasownikach
- wybrane aspekty użycia zdań warunkowych
- czasowniki modalne używane do wyrażania nakazów, konieczności i pozwolenia
- użycie czasowników odnoszących się do zmysłów
- różne struktury służące do mówienia o przyszłości
Pisanie:
- budowanie zdań topikalnych i ich rozwijanie
- pisanie akapitu (200-250 słów)
- pisanie wybranych typów listów/maili nieoficjalnych i oficjalnych
Wymowa:
- akcent wyrazowy
- formy słabe, redukcja sylab nieakcentowanych
- samogłoski w sylabach akcentowanych
- dźwięczne spółgłoski na końcu wyrazów
- zbitki spółgłosek
- podstawowe kontury intonacyjne, rytm języka mówionego
- Podstawowe procesy zachodzące w naturalnym języku mówionym
- Związek między pisownią a wymową, homofony
- Uwrażliwianie na różne akcenty
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych tekstach pisanych, które dotyczą znanych mu spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
Rozumie krótkie i dłuższe teksty mówione na tematy, które są mu znane i go interesują
Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi; opisywać doświadczenie, wydarzenia, itp. z krótkim uzasadnieniem
Potrafi formułować stosunkowo krótkie, spójne wypowiedzi pisemne na tematy mu znane
Opanował wymowę i intonację zdaniową języka angielskiego pozwalającą na wygodną, niewymagającą większego wysiłku ze strony rozmówcy komunikację z innym użytkownikiem języka (rodzimym bądź nie)
Ma podstawową wiedzę o krajach angielskiego obszaru językowego
Kryteria oceniania
- zaliczenie wszystkich testów cząstkowych, ustnych prezentacji, prac pisemnych, projektów, wykonywanie prac domowych
- regularne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Końcowa ocena wystawiana jest na podstawie wyniku egzaminu końcowego oraz oceny z zajęć.
Literatura
PODSTAWOWA:
Wybrany podręcznik kursowy przynajmniej na poziomie B2+.
DODATKOWA:
McCarthy, M. and F. O'Dell. 2005. English Collocations in Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Vince, M. 2003. Advanced Language Practice. Macmillan.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar In Context Advanced. Macmillan.
Foley, M. and D. Hall. 2012. My GrammarLab Advanced. Pearson.
Evans, V. 1997. Successful Writing Upper-Intermediate., Successful Writing Advanced. Express Publishing.
Skipper, M. 2002. Advanced Grammar and Vocabulary. Express Publishing.
W cyklu 2022/SL:
Jeremy Day, Graham Skerritt. 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: