Funkcje analityczne 06-DFUNUN0
Jednymi z podstawowych zagadnień rozważanych w ramach analizy matematycznej są problemy związane z istnieniem pochodnej funkcji. W ramach jednego z pierwszych kursów z analizy matematycznej rozwijana jest zwykle koncepcja pochodnej funkcji rzeczywistej jednej zmiennej. Ta kwestia w znacznym stopniu się komplikuje, gdy rozważa się funkcje rzeczywiste wielu zmiennych. Związane jest to z tym, że w rzeczywistej przestrzeni dwu- (lub więcej) wymiarowej nie jest określone mnożenie punktów. Stąd definicja pochodnej funkcji wielu zmiennych jest zaawansowana koncepcyjnie i wymaga znajomości pojęcia normy oraz odwzorowania liniowego.
Wyjątkowa sytuacja występuje jednak, gdy rozważa się funkcje określone na podzbiorze płaszczyzny zespolonej i przyjmujące wartości zespolone. Dzięki temu, że można mnożyć elementy płaszczyzny zespolonej, pochodną w sensie zespolonym definiuje się bardzo podobnie, jak pochodną funkcji jednej zmiennej.
Celem zajęć będzie przedstawienie konsekwencji tego, że funkcja jest różniczkowalna w sensie zespolonym. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na porównanie różniczkowalności w sensie rzeczywistym i zespolonym oraz na możliwe wykorzystanie koncepcji funkcji zespolonych w nauczaniu matematyki w szkole. Prezentowany w ramach przedmiotu materiał porządkować będzie i poszerzać wiedzę z teorii funkcji jednej i wielu zmiennych oraz wybranych zagadnień geometrii na płaszczyźnie.
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
J. Chądzyński, Wstęp do analizy zespolonej, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999.
T. H. Moore, E. H. Handlock, Complex analysis, Londyn 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: