Nauki pomocnicze/informacja naukowa 05-NPIN-23hws
1. Biblioteka i Internet w pracy humanisty. Katalogi kartkowe i elektroniczne. Witryna czasopism: przegląd i prezentacja.
2. Dokument i bibliografia dawniej i dziś – rys historyczny, definicje i typologia.
3. Pokaz dokumentów dawnych (zbiory specjalne Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu). Rola i funkcja książki w kulturze.
4. Od inkunabułów do e-booków. Rodzaje wydań. Elektroniczne bazy pełnotekstowe.
5. Dokumentacja – rodzaje bibliografii, słowników, kompendiów źródłowych w postaci drukowanej i baz danych online oraz sposoby ich wykorzystania.
6. Bibliografia narodowa i bibliografie specjalne. Od Bibliografii polskiej Estreicherów do baz danych w systemie Mak Biblioteki Narodowej.
7. Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji. Webliografia, czyli co jest dostępne w sieci.
8. Opis bibliograficzny: rodzaje, zasady, normy. Metodyka sporządzania aparatu naukowego i bibliografii załącznikowej.
9. Przypisy: typy, zasady opracowania, normy cytowania.
10. Elementarne zasady poprawnej redakcji i edycji tekstu (referatu i prac dyplomowych); podstawowe reguły dobrego składu w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, przygotowanie wydruku).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- nazwać i zdefiniować różne rodzaje dokumentów i posługiwać się podstawową terminologią z zakresu bibliologii, bibliografii i informacji naukowej
- nazwać i scharakteryzować rodzaje bibliografii i innych typów prac dokumentacyjnych istotnych dla badacza humanisty, rozróżniać wartość i funkcjonalność zbiorów tradycyjnych i cyfrowych oraz repozytoriów i baz danych dostępnych online
- wykorzystać i zastosować metody i techniki nowoczesnej kwerendy bibliograficznej i bibliotecznej, wyszukiwać informację w źródłach tradycyjnych i cyfrowych; ocenić, opracować i uporządkować materiały źródłowe na zadany temat sporządzając typowe zestawienie bibliograficzne
- przetworzyć i stosować poznane reguły i zasady bibliograficzne do samodzielnego sporządzenia opisów bibliograficznych, przypisów i komentarzy do prac pisemnych
- przygotować wszelkie prace pisemne (referaty, prace dyplomowe) zgodnie z zasadami poprawnej redakcji i edycji tekstu w wersji elektronicznej (zna edytory tekstów i programy do prezentacji multimedialnych)
- organizować samodzielnie swój warsztat pracy i wykazywać dbałość o jakość i rzetelność wykonywanych zadań
- współpracować z grupą w zakresie wymiany i weryfikacji wykorzystywanych materiałów postępując zgodnie z etycznymi zasadami wynikającymi z prawa autorskiego
Kryteria oceniania
• sporządzenie bibliografii na zadany temat z wykorzystaniem tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji naukowej
• test z elementarnych zasad poprawnej redakcji tekstu – pytania jednokrotnego wyboru; pytania wielokrotnego wyboru; pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej;
• dwie krótkie wypowiedzi pisemne przesyłane w formie plików: o czasopiśmie i konspekt z lektury – oceny formujące
• ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach ćwiczeń i zadań – ocena formująca
• ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów podczas prezentowania wyników zadań – ocena formująca
• obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym)
Literatura
1. Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2006.
2. Cave Roderick, Ayad Sara, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e:booki, przeł. E. Romkowska, Warszawa 2015.
3. Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977.
4. Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Przewodnik polonisty. Bibliografie, biblioteki, muzea literackie, wyd. 3 popr. i uzup., Wrocław 1989.
5. Encyklopedia książki, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, M. Skalskiej-Zlat, t. 1-2, Wrocław 2017.
6. Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
7. Gelb Michael J., Myśleć jak Leonardo da Vinci, przeł. P. Turski, wyd. 2 uzup., Poznań 2004.
8. Houston Keith, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017.
9. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, pod red. Leszka Kolankiewicza, Warszawa 2003.
10.Korpała Józef, Dzieje bibliografii w Polsce, Warszawa 1969.
11. Maryl Maciej, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa 2015. [online]. Dostępne w Internecie. [dostęp: 27 września 2017]. Dostępne w World Wide Web: http://rcin.org.pl/dlibra/docmetadata?id=62969&from=publication
11. Loth Roman, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
12. Pacek Jarosław, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010.
13. Polszczyzna na co dzień, pod red. Mirosława Bańko, Warszawa 2006; 2010 (dodruk).
14. Starnawski Jerzy, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, wyd. 3 zm., Warszawa 1982 lub wyd. 4, Warszawa 2012.
15. Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.
16. Winek Teresa, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
17. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: