Mapa etniczna krajów b. ZSRR 05-MEKZ-11-Wsch
Klasyfikacja grup etnicznych
Systemy klasyfikacji języków w współczesnej nauce, języki na obszarze byłego ZSRR
Struktura etniczna krajów Europy Wschodniej — kraje bałtyckie, Białoruś
Struktura etniczna krajów Europy Wschodniej — Ukraina, Mołdawia)
Struktura Etniczna Federacji Rosyjskiej — Rosjanie
Struktura Etniczna Federacji Rosyjskiej — narody Rosji Europejskiej (Daleka Północ, Powołże, Ural)
Struktura Etniczna Federacji Rosyjskiej — narody Rosji Europejskiej (Kaukaz północny)
Struktura Etniczna Federacji Rosyjskiej — narody Syberii i Dalekiego Wschodu
Struktura Etniczna Federacji Rosyjskiej — problem nielicznych, rdzennych narodów Rosji
Struktura etniczna Kaukazu południowego (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja)
Struktura etniczna państw Azji Środkowej (Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan, Uzbekistan)
Zróżnicowanie konfesyjne terenów b. ZSRR
Procesy etniczne po rozpadzie Związku Radzieckiego na tle procesów etnicznych we współczesnym świecie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna strukturę etniczną i etnolingwistyczną obszaru postradzieckiego, oraz jej zmiany będące efektem procesów naturalnych i wymuszonych.
Ma elementarną wiedzę o geografii fizycznej, gospodarczej i politycznej obszaru postradzieckiego
Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych
Rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych kultur, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru postradzieckiego
Ma świadomość szczególnych więzi łączących Polskę z obszarem postradzieckim, rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego na Wschodzie oraz dziedzictwa kulturowego narodów Wschodu w Polsce.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne trzykrotne opuszczenie zajęć w semestrze
2. Aktywność na zajęciach, uczestnictwo w części konwersatoryjnej
3. Uzyskanie pozytywnego wyniku z zaliczenia przeprowadzonego w formie pisemnego testu
4. Skala ocen:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu mapy etnicznej obszaru postradzieckiego
Literatura
Encyklopedia geografii świata. Europa Wschodnia, Azja Północna i Środkowa, Zakaukazie, Warszawa 1997.
Hroch M., Małe narody Europy, Wrocław 2003.
Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, GWP, Sopot 2010.
Nowicka E. (red.) Wielka Syberia Małych Narodów, Kraków 2000.
Posern-Zieliński A., Etniczność. Kategorie i procesy etniczne, Poznań 2005.
Posern- Zieliński (red.), Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, Wyd. Kurpisz, Poznań 2000.
Słownik etnologiczny: terminy ogólne, red. Staszczak Z., PWN, Poznań1987.
Anthony D. Smith: Nacjonalizm: teoria, ideologia, historia, Warszawa 2007.
Szynkiewicz S., Struktura etniczna i tendencje jej przemian u schyłku ZSRR, „Sprawy Narodowościowe” 1993, t. II, zesz. 2 (3).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: