Metody badań etnograficznych 05-MBE-11-Etn
Wykład ma za zadanie:
1) przybliżenie całego aparatu pojęciowego związanego z metodyką badania etnograficznego - wszystkimi etapami postępowania badawczego,
2) omówienie wszystkich źródeł i technik badawczych w etnografii (obserwacja, wywiad etnograficzny, narracyjny i grupowy, eksperyment, - techniki projekcyjne, dokumenty pisane, ikonografia, fonografia i in.), w tym narzędzi badawczych i materiałów pomocniczych, a także ich triangulowania,
3) przybliżenie roli autoetnografii w badaniu etnograficznym, a także związanych z nią technik pisania tekstów antropologicznych,
4) przedstawienie elementów składowych toku postępowania badawczego w badaniu etnograficznym/jakościowym, ze szczególnym uwzględnieniem zasad klasyfikacji danych surowych, ich analizy i interpretacji, konstruowania raportów z badań terenowych,
5) charakterystyka zasad i standardów etycznych związanych z projektowaniem badania, jego realizacją, a także upublicznieniem wyników,
W celu osiągnięcia planowych efektów kształcenia związanych z uczestnictwem w wykładzie oraz czytaniem lektur obowiązkowych i przygotowaniem się do egzaminu student powinien poświęcić około 90 godzin (30 h - wykład, 30 h - czytanie tekstów, 30 h - przygotowanie do egzaminu).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student ma podstawową wiedzę na temat obszarów rzeczywistości eksplorowanych przez antropologa i wykorzystywanych w tym celu danych źródłowych, zna aparat pojęciowy odnoszący się do metodologii i metodyki badań etnograficznych.
- Student zna podstawowe zasady obowiązujące podczas projektowania i realizacji badań etnograficznych, w tym procedury właściwe dla każdego etapu postępowania badawczego.
- Student rozpoznaje główne etnograficzne (oraz inne jakościowe) techniki badawcze – sposoby pozyskiwania danych, dostrzega ich zróżnicowanie, wie jakie mają zastosowania w procesie rozpoznawania różnych elementów rzeczywistości społeczno-kulturowej (zachowania, materialne rezultaty zachowań, formy wiedzy) w różnych kontekstach społecznych.
- Student rozpoznaje poszczególne źródła zastane: teksty, dokumenty, materiały audiowizualne i in. , zna podstawowe metody ich analizy i potrafi oszacować przydatność w badaniu etnograficznym.
- Student wie na czym polega autoetnografia, jaka jest rola badacza jako narzędzia badawczego, potrafi ocenić znaczenie tej formy aktywności badawczej jako sposobu walidacji.
- Student wie jakie normy i standardy etyczne obowiązują etnografa podczas konceptualizacji badań, pobytu w terenie, a następnie przechowywania i upowszechniania zebranych danych i płynących z nich wniosków.
- Student umie rozpoznawać różne formy tekstów etnograficznych i zna zasady obowiązujące przy przygotowywaniu takich tekstów.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach
Egzamin pisemny z treści wykładowych oraz tekstów wskazanych jako literatura obowiązkowa. na początku zajęć student otrzyma zestaw ok. 30 pytań egzaminacyjnych (pytania otwarte). Na egzaminie zostanie przedłożonych 10 pytań z powyższego zestawu.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń
Praktyki zawodowe
NIE
Literatura
Literatura obowiązkowa do egzaminu:
Angrosino, M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010, s. 19-177.
Clifford, J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki
dyscyplinujące w antropologii, W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej.
Kontynuacje.(Wybór: M. Kempny, E. Nowicka), PWN, Warszawa 2004, s. 139-179.
Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010, s. 55-94.
Hammersley, M., Atkinson, A., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 2000,
s. 56-130, 163-180, 210-244.
Konecki, K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000, s. 121-143.
Silverman, D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 29-69.
Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009, s. 41-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: