Konwersatorium wschodoznawcze 05-KON-11-WschU
1. Analiza bieżących wydarzeń na obszarze postradzieckim.
2. Dyskusja na wybrane przez studentów tematy z zakresu aktualności i historii najnowszej obszaru postradzieckiego.
3. Wykłady gości zaproszonych gości.
4. Uczestnictwo w konferencjach o tematyce wschodoznawczej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Ma szczegółową wiedzę o rozwoju wschodoznawstwa jako interdyscyplinarnych studiów regionalnych w Polsce i na świecie, orientuje się w specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna i stosuje narzędzia badawcze właściwe dla tej dyscypliny naukowej.
2. Rozumie i samodzielnie interpretuje zmiany w stosunkach międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru postradzieckiego. Rozpoznaje praktyczny wpływ globalizacji na życie polityczne i społeczne omawianego obszaru. Wskazuje cele oraz rozumie i wyjaśnia mechanizmy polityki, zarówno wewnętrznej jak i zagranicznej państw obszaru postradzieckiego.
3. Zna i sprawnie posługuje się wschodoznawczym czasopismami branżowymi. Wyszukuje informacje o obszarze postradzieckim w prasie codziennej i tygodnikach opiniotwórczych. Zna i korzysta z zasobów ośrodków analityczno-eksperckich podejmujących tematykę wschodoznawczą. Zna i korzysta ze wschodoznawczych portali internetowych. Dojrzale analizuje i selekcjonuje pozyskany materiał.
4. Samodzielnie zdobywa wiedzę na temat obszaru postradzieckiego, poszerza umiejętności badawcze i analityczne. Jest gotowy do samodzielnego planowania projektów badawczych.
5. Samodzielnie formułuje hipotezy dotyczące szeroko pojętego rozwoju państw i społeczeństw obszaru postradzieckiego.
6. Dostrzega problemy etyczne związane z pracą badawczą i publikacyjną. Ma świadomość złożoności historycznych i współczesnych stosunków Polski z państwami obszaru postradzieckiego. Rozumie i działa na rzecz poszanowania dobrosąsiedzkich stosunków Rzeczypospolitej z państwami b. ZSRR, a w szczególności z jej sąsiadami. Swoje poglądy formułuje w zgodzie z naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach, obserwacja aktywności
Literatura
a) „Gazeta Wyborcza”
b) „Tygodnik Powszechny”
c) „Polityka”
d) Publikacje Ośrodka Studiów Wschodnich: www.osw.waw.pl
e) Publikacje dwumiesięcznika „Nowa Europa Wschodnia”
f) Publikacje dwumiesięcznika „New Eastern Europe”
g) Wybrana prasa zagraniczna
h) Wybrane portale internetowe o tematyce wschodoznawczej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: