Vademecum literaturoznawcze 03-ZW-VL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Czym jest literatura? Wprowadzenie do literaturoznawstwa:
- rodzaje literackie, piśmiennictwo, perspektywa historycznoliteracka i krytycznoliteracka,
- kto mówi?; podmiot utworu a bohater literacki między wyznaniem a kreacją; poeta czy podmiot liryczny?,
- przemiany świadomości a uwarunkowania historyczne (na przykładach wybranych z różnych epok literatury polskiej).
2. Latinitas – christianitas – humanitas: literatura polska jako literatura europejska/ideowe i etyczne loci communes literatury dawnej (na przykładach wybranych z literatury staropolskiej).
3. Dramat między obrzędem a spektaklem. Tradycje misteryjne - ślad sacrum w dramacie (na przykładach wybranych z różnych epok literatury polskiej).
4. Formacja – epoka – prąd literacki. Przełom romantyczny (na wybranych przykładach z literatury polskiego romantyzmu).
5. Fakty literackie na kotwicy czasu – macierzysty kontekst historyczny jako podstawowy układ odniesienia w interpretacji historycznoliterackiej (na wybranych przykładach z literatury polskiego romantyzmu).
6. Ironia: sokratyczna, retoryczna, romantyczna; podstawowe klasyfikacje (na przykładach wybranych z literatury polskiej XIX i XX wieku)
7. Ewolucja powieści; typy narracji (na przykładach wybranych z literatury polskiej XVIII-XX wieku).
8. Mimesis. Fikcja a prawdopodobieństwo. Kompozycja dzieła literackiego (na przykładach wybranych z różnych epok literatury polskiej).
9. Społeczne zobowiązania literatury a wewnętrzne reguły dzieła (na przykładzie literatury polskiego pozytywizmu).
10.Literatura między sztukami – zjawisko syntezy sztuk (na przykładzie literatury Młodej Polski).
11. Krótka historia wiersza polskiego – od średniowiecza po współczesny wiersz wolny (na przykładach wybranych z różnych epok literatury polskiej).
12. Tradycja literacka (na przykładach wybranych z różnych epok literatury polskiej).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie w pogłębiony sposób najważniejsze tendencje rozwojowe literaturoznawstwa, jego teoretyczne uwarunkowania, a także właściwe dla niego metodologie oraz terminologię,
- zna i rozumie w pogłębiony sposób fakty i zjawiska z zakresu historii literatury polskiej od początków do współczesności, także w ich relacji z faktami i zjawiskami z dziejów literatury, sztuki i kultury powszechnej,
- posiada orientację w wybranych ideach filozoficznych i estetycznych istotnych dla zrozumienia przebiegu procesu historycznoliterackiego,
- potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i dokonać ich analizy oraz interpretacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozległą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, ze zrozumieniem posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, potrafi dostatecznie zastosować nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, dostatecznie analizuje i interpretuje tekst literacki, nie zawsze potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół poprawnie posługuje podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, podejmuje częściowo udane próby analizy i interpretacji tekstu, niekiedy potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne, filozoficzne, czasami uruchamia istotne konteksty i w umiarkowany sposób odwołuje się do literatury przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół nie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, nie potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu, nie potrafi zastosować różnorodnych kontekstów i nie przywołuje koncepcji zawartych w literaturze przedmiotu;
Kryteria oceniania:
- aktywność podczas zajęć,
- egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zalecana literatura:
Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk 2002.
M. Korolko, Sztuka retoryki, Warszawa 1990 [wybrane fragmenty].
H.-T. Lehman, Teatr postdramatyczny, tłum. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2009 [ wybrane rozdziały].
T. Michałowska, Poetyka i poezja, Warszawa 1982 [wybrane fragmenty].
A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu, Kraków 1998.
M. Popiel, Wyspiański, Mitologia nowoczesnego artysty, Kraków 2007 [wybrane fragmenty].
Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska i E. Kiślak, Warszawa 2002.
Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.
P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu, tłum. E. Musiołek, Warszawa 1976 [wybrane rozdziały].
A. Ziołowicz, Misteria polskie: z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996.
Przedstawiony wykaz zawiera jedynie przykładowy wybór tekstów, których konkretna lista zostanie udostępniona przez Prowadzącego na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: