Zarządzanie marką - spec. komunikacja medialna 03-ZM-31PDL
Historia marki i jej strategii tworzenia oraz podstawowych punktów historii zarządzania jako budowa relacji (firma – produkt – target) – także specyfika relacji (ja marka – mój target)
Czym jest marka (definicja, cechy, sposoby budowy, strategii, doskonalenia, zarządzania przez jakość)
Marka a etyka
Strategia – zarządzanie – efekt marki
Człowiek – produkt – marka – człowiek
Współczesna kultura i świat mediów jako sztuczne laboratorium marek?
Kryzys pojęcia osoby i osobowości oraz wspólnoty na rzecz marki własnej oraz social media (plemiona sieciowe).
Marka w gospodarce a marka ludzka – sposoby strategii i zarządzania
Strategie medialne - kreowane przez media (także social media) – fenomen marki celebryta oraz jak budować pozytywnie markę osobistą
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zreferować i określić aktualność wybranych pojęć i problemów z zakresu historii marki- cechy i podstawy budowy marki
interpretować zjawiska brandingu – szczególnie zarządzania marką jako mediatyzacji przestrzeni kultury, społeczeństwa i gospodarki
dostrzegać i komentować niejednoznaczność strategii marki w mediach i kulturze a jednoznaczność (pozorna) strategii marki w gospodarce
dostrzegać techniczne możliwości kreacji marki (reklama, film) przemysłowej i własnej
dostrzegać rolę mediów społecznych w procesie kreowania marki i jej zarządzaniem
świadomie posługiwać się dostępnymi narzędziami w celu kreowania oraz doskonalenia marki
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć i problemów z zakresu historii marki w kontekście podstawowych punktów zwrotnych w historii i teorii zarządzania i umiejętność powiązania jej z wiedzą na temat współczesnych zjawisk mediatyzacji w kulturze i życiu społecznym. Bardzo dobra umiejętność posługiwania się terminologią z omawianych w ramach modułu zagadnień z zakresu podstaw zarządzania, strategii i brandingu oraz ich łączenia z zagadnieniami praktycznymi. Samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach tekstów i zjawisk (reklama, media) oraz samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących kultury i życia społecznego. Wysoka samoświadomość i krytyczna świadomość problemów związanych z interpretacją poznanych zagadnień, zwłaszcza w ich aspekcie praktycznym. Bardzo duża aktywność podczas zajęć, inicjowanie dyskusji, w ich trakcie umiejętność dostrzegania problemów i formułowania samodzielnych opinii na ich temat przy użyciu omawianych na zajęciach pojęć. Umiejętność stworzenia bardzo dobrej prezentacji z planem strategicznym na budowę marki osobistej i jej zarządzania (zarządzanie przez naukę, jakość i doskonałość).
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć i problemów z zakresu historii marki w kontekście podstawowych punktów zwrotnych w historii i teorii zarządzania i umiejętność powiązania jej z wiedzą na temat współczesnych zjawisk mediatyzacji w kulturze i życiu społecznym. Bardzo dobra umiejętność posługiwania się terminologią z omawianych w ramach modułu zagadnień z zakresu podstaw zarządzania, strategii i brandingu oraz ich łączenia z zagadnieniami praktycznymi. Samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach tekstów i zjawisk (reklama, media) oraz samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących kultury i życia społecznego. Wysoka samoświadomość i krytyczna świadomość problemów związanych z interpretacją poznanych zagadnień, zwłaszcza w ich aspekcie praktycznym. Duża aktywność podczas zajęć, inicjowanie dyskusji, w ich trakcie umiejętność dostrzegania problemów i formułowania samodzielnych opinii na ich temat przy użyciu omawianych na zajęciach pojęć oraz dobra prezentacja.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i problemów z zakresu historii marki i umiejętność powiązania jej z wiedzą na temat współczesnych zjawisk mediatyzacji w kulturze i życiu społecznym. Dobra umiejętność posługiwania się terminologią z omawianych w ramach modułu zagadnień z zakresu podstaw zarządzania, strategii marki i ich łączenia z zagadnieniami praktycznymi. Samodzielność, z niewielką pomocą prowadzącego, w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność przeważnie trafnego ich stosowania w podejmowanych analizach tekstów, obrazów i zjawisk oraz samodzielnym rozwiązywaniu problemów dotyczących kultury i życia społecznego. Samoświadomość i krytyczna świadomość problemów związanych z interpretacją poznanych zagadnień, zwłaszcza w ich aspekcie praktycznym. Aktywność podczas zajęć, dobra prezentacja.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu historii marki i umiejętność powiązania jej, z pomocą prowadzącego, z wiedzą na temat współczesnych zjawisk mediatyzacji w kulturze i życiu społecznym. Podstawowa znajomość terminologii z omawianych w ramach modułu zagadnień z zakresu strategii marki, podejmowanie prób ich łączenia z zagadnieniami praktycznymi. Krytyczna analiza opanowanych pojęć i próby ich zastosowania z pomocą prowadzącego. Podejmowanie prób interpretacji problemów dotyczących kultury i życia społecznego w zakresie poznanych zagadnień, zadowalająca prezentacja.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna wiedza w zakresie pojęć z zakresu historii marki, znaczące braki w umiejętności ich połączenia ze współczesnymi zjawiskami mediatyzacji i problemami interpretacyjnymi z nią związanymi. Podstawowa wiedza na temat omawianych na zajęciach zagadnień zakresu podstaw zarzadzania strategii marki - trudności w ich praktycznym wykorzystaniu w interpretacji wybranych zjawisk kultury. Wyraźne braki w zakresie praktycznego stosowania nabytej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w nazywaniu zjawisk i problemów, ale jej nieuniemożliwiające. Brak aktywności na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i problemów z zakresu historii marki, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu, liczne absencje na zajęciach, uniemożliwiające ewaluację ciągłą. Niedostateczny poziom wiedzy na egzaminie, słaba prezentacja.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji),
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia,
- poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na egzaminie.
Literatura
Altkorn J., Strategia marki, PWE, Warszawa 2001
Anholt S., Sprawiedliwość marek, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2006
Budzyński W., Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, Poltext, Warszawa 2002
Bueno B.J., Ragas M., Potęga kultowej marki. W jaki sposób dziewięć wyjątkowych marek zmieniło swoich klientów w wiernych fanów, One Press, Gliwice 2007
Chernatony de L., Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2008
Edwards H., Day D., Kreowanie marek z pasją, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006
Harvard Business Review. Zarządzanie marką, One Press, Gliwice 2005
Healey M., Czym jest branding, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2009
Kall J., Jak zbudować silną markę od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006
Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006
Lindstrom M., Brand Sense – marka pięciu zmysłów, One Press, Gliwice 2009
Malinowska – Parzydło J., Jesteś marką, jak odnieść sukces i pozostać sobą, Gliwice 2015
Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, K.E. Liber, Warszawa 2002
Olins W., Podręcznik brandingu, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2009
Ollins W., Wally Ollins o marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
Pogorzelski J., Pozycjonowanie produktu, PWE, Warszawa 2008
Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką, Rebis, Warszawa 2008
Ragas M.W., Bueno B.J., Potęga kultowej marki. W jaki sposób dziewięć wyjątkowych marek zmieniło swoich klientów w wiernych fanów, One Press, Gliwice 2007
Rojek R., Marka narodowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
Schawbel Dan, Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki, Gliwice 2012/
Wheeler A., Kreowanie marki. Przewodnik dla menedżerów marki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: