Zaburzenia komunikacji językowej - jąkanie - spec. logopedyczna 03-ZKJ-22PDL
1. Jąkanie – problemy terminologiczne i klasyfikacje.
2. Przyczyny jąkania.
3. Problemy językowe, fizjologiczne, psychologiczne i społeczne osób jąkających się.
4. Jąkanie wczesnodziecięce – przyczyny i diagnoza, model wieloczynnikowy.
5. Jąkanie wczesnodziecięce – terapia pośrednia i bezpośrednia. Podejście interakcyjne.
6. Podstawowe metody diagnostyczne w przypadku jąkania.
7. Procedury postępowania logopedycznego w przypadku jąkania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz potrafi:
1) wymienić klasyfikacje jąkania
2) wskazać na przyczyny powstawania jąkania i jąkania wczesnodziecięcego
3) przeprowadzić diagnozę i terapię jąkania wczesnodziecięcego
4) scharakteryzować wybrane metody diagnostyczne w przypadku jąkania
5) wykorzystać procedurę postępowania logopedycznego
6) wskazać problemy językowe i społeczne osób jąkających się
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu poruszanej tematyki, umiejętność oceniania zagrożenia autyzmem i różnicowania autyzm – Zespół Aspergera – alalia; bardzo dobre umiejętności charakterystyki poziomu funkcjonowania poznawczego oraz językowego osób z ASD, bardzo dobre umiejętności budowania Indywidualnego Systemu do Porozumiewania się dziecka z ASD, bardzo dobre przygotowanie prezentacji.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekt świadczący o zaangażowaniu studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, projekt zawierający wiele niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, liczne błędy w projekcie.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru),
- poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna przygotowanego projektu,
- test zaliczeniowy.
Praktyki zawodowe
Tak, 80 godz.
Literatura
• A. Bochniarz, Niejawne strategie w terapii jąkania, Wydawnictwo Domestenes, Żory 2003.
• A. Bochniarz, Nie tylko o jąkaniu, Wydawnictwo Vocatio, Warszawa 1997.
• R. Byrne, Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989.
• M. Chęciek, Jąkanie. Diagnoza- terapia-program, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.
• M. Chęciek, E. Bijak, D. Kamińska, Jąkanie. Skuteczne techniki płynnego mówienia, cz. 1 i 2. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014.
• A. Chmela, N. Reardon, L. Scott, Jak skutecznie pracować nad postawami i emocjami w terapii jąkania, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014.
• C. W. Dell, Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Podręcznik dla logopedów, Kraków 2008.
• A. Faber, H. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Wydawnictwo Media Rodzina.
• E. de Geus, Czasami po prostu się jąkam, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2013.
• B. Guitar, T.J. Peters, Dobór metod terapii jąkania. Przewodnik dla logopedów, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014.
• C. Gray, Nowe historyjki społeczne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014.
• J. Góral- Półrola, Jąkanie. Analiza procesu komunikacji słownej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016.
• D. L. Holte, Głos odzyskany. Poradnik dla rodziców dzieci jąkających się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2016.
• M. Janeczko, H. Lewandowska, Terapia jąkania prowadzona metodą kompleksową, w: Materiały dydaktyczne dla logopedów, red. J. Wójtowiczowa. Wyd. UW, Warszawa 1987, s. 9-54.
• E. Kelman, A. Nicholas, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.
• Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2), red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003.
• Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017.
• P. Schneider, G. Schartmann, Kto-kto-kto robi hu-hu-hu?, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2014.
• P. Schneider, Moje dziecko się jąka. Co mogę zrobić? Poradnik dla rodziców i opiekunów dzieci jąkających się, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2017.
• L. Scott, Jak mówić w szkole o jąkaniu? Podręcznik dla nauczycieli i logopedów, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2012.
• I. Sikorska, Bufory stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2015.
• E. Szeląg, Neurobiologiczne korzenie jąkania, „Biuletyn PSTM” 1996, t. 4, s. 71-82.
• A. Szerszeńska, Jąkanie to nie wyrok. Poradnik dla rodziców dzieci jąkających się, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.
• Z. Tarkowski, Jąkanie. Księga pytań i odpowiedzi, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.
• Z. Tarkowski, Jąkanie. Zagadnienia etiologii, diagnozy, terapii i prognozy, Warszawa 1987.
• Z. Tarkowski, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1997.
• Z. Tarkowski, Jąkanie, Warszawa 1999.
• K. Węsierska, Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2013.
• K. Węsierska, 2015, Współwystępowanie zaburzeń płynności mowy i wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym, w: Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów, red. D. Pluta Wojciechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 131–142.
• K. Węsierska, B. Jeziorczak, Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem, Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2011.
• K. Węsierska, A. Laszczyńska, M. Pakura, 2017, Wczesna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym w Polsce – w opiniach logopedów i rodziców dzieci jąkających się, „Forum Logopedyczne”, nr 25, s. 81–96.
• M. Vanryckeghem, G.J. Butten, Kiddy CAT. Test do badania postaw związanych z komunikowaniem się jąkających się dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015.
• Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka. Tom 1, red. K. Węsierska, Wydawnictwo Komlogo – Uniwersytet Śląski, Katowice 2015.
• Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu, red. L. Jankowska-Szafarska, B. Suligowska, R. Kara, K. Kupiec, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: