Wprowadzenie do islamu 03-ZF-WI
Tresci programowe dla przedmiotu:
- omówienie czynników, które mogły wpłynąć na pojawienie się islamu na Półwyspie Arabskim,
- wierzenia przedislamskie i ich wpływ na kształt islamu,
- życie Proroka Muhammada i kształtowanie się nowej religii,
- znaczenie Koranu, jako czynnika wpływającego na świadomość muzułmanów,
- zróżnicowanie wewnątrz religii islamskiej, sekty,
- rytuały i przepisy religii islamskiej.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać różnice kulturowe pomiędzy religiami chrześcijańskimi a islamem,
- umie odnieść się do zagadnień historycznych kształtujących islam,
- potrafi zająć głos w dyskusji nad zróżnicowaniem islamu,
- potrafi wypowiedzieć się na temat znaczenia Koranu dla muzułmanów,
- umie wykazać się podstawową wiedzą na tematy zasad funkcjonowania islamu w życiu codziennym,
- jest gotowy/a aby podjąć się omówienia oddziaływania islamu na jego wyznawców w teraźniejszości.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału.
Literatura
Zalecana literatura:
Bielawski J., Islam, Warszawa 1980.
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 1997-1998.
Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001.
Encyclopedia of Islam, t. 1-12, Leiden 1954-2004.
Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969.
Kennedy H., Wielkie arabskie podboje. Jak ekspansja islamu zmieniła świat, Warszawa 2011.
Koran, tł. J. Bielawski, Warszawa 1986.
Madeyska D., Historia świata arabskiego. Okres klasyczny. Od starożytności do roku 750, Warszawa 1999.
Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971.
Rodinson M., Mahomet, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: