Arcydzieła europejskiego dramatu i teatru XVII wieku (Szekspir, Calderon, Racine, Molier) 03-ZF-AED
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Teatr i dramat elżbietański – uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura
Teatr i dramat hiszpański wieku złotego - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura
Teatr dworski i scena włoska XVII wieku - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura
Teatr i dramat francuskiego klasycyzmu - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura
Analiza i interpretacja wybranych dramatów Szekspira
Analiza i interpretacja wybranych dramatów Calderona
Analiza i interpretacja wybranych tragedii Racine’a
Analiza i interpretacja wybranych komedii Moliera
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- zanalizować wybrane arcydzieła dramatu i teatru XVII wieku;
- zastosować właściwą terminologię dotyczącą kategorii arcydzieła oraz analizy i kontekstów dramatu i teatru XVII wieku;
- rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne arcydzieł dramatycznych i teatralnych XVII wieku;
- wyjaśnić, na czym polegają historyczne uwarunkowania i dominanty arcydzieł dramatyczno-teatralnych XVII wieku;
- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-widowiskowych w teatrze i dramacie XVII wieku;
- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym dramatu i teatru XVII wieku, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz;
Kryteria oceniania
Projekt /Esej
Literatura
Zalecana literatura:
- Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. i przedmową opatrzył Z. Żabicki, Warszawa 1968.
- Berthold M., Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
- O dramacie: od Arystotelesa do Goethego, red. E. Udalska, Warszawa 1989 (wybór).
- Poulet G., Metamorfozy czasu, Warszawa 1977 (tu: Epoka baroku, przeł. A. Siemek, s. 376–400).
- J. Starobinski, Racine i poetyka spojrzenia, w: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, oprac. W. Karpiński, Warszawa 1974.
- B. Baczyńska, Dramaturg w wielkim teatrze historii – Pedro Calderón de la Barca, Wrocław 2005.
- J. Limon, Między niebem a sceną: przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002 (tu: Teatr elżbietański, czyli trudna sztuka patrzenia uszami oraz Teatr dworski, czyli przestrzeń bogów, 340–455).
Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: