Współczesne życie literackie 03-WZL-11PDM
Literatura najnowsza w perspektywie socjologii i antropologii kulturowej
Poblematyka przełomow literackich
Najważniejsze spory krytyczne po 1989 r.
Geografia literacka Polski współczesnej (ośrodki, centrale, prowincje)
Nowe sposoby interpretacji utworu literackiego
Ekonomia literacka (rynek, wydawnictwa, promocja, bestsellery)
Obowiązki i misje literatury współczesnej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać najważniejsze (uznane przez krytykę literacką, wyróżnione w podręcznikach literatury) estetyczne i ideowe orientacje polskiej literatury współczesnej
- scharakteryzować mapę życia literackiego w Polsce współczesnej (pisma, nagrody, ośrodki, środowiska)
- wskazać najważniejsze spory krytyki literackiej po 1989 roku
- przedstawiać procesy zachodzące we współczesnej literaturze, używając kategorii pokolenia literackiego, kanonu, przełomu
- scharakteryzować zagadnienia podejmowane przez krytykę literacką
- scharakteryzować stosunek literatury współczesnej do problematyki społecznej (wykluczenie, dyskursy mniejszości, racje i spory polityczne)
- uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat literatury współczesnej
- przygotować wprowadzenie ustne (zagajenie) do dyskusji na określony temat
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem, w ramach którego ocenia się:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)
- wartość merytoryczną i stylistyczną pracy pisemnej
- ooziom przygotowania do udziału w dyskusji panelowej
- sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji wybranego zagadnienia
- opanowanie wiedzy i umiejętności, przewidzianych przez program ćwiczeń.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
Przełom 1989 r. – komunikacyjny czy estetyczny?
Portrety najważniejszych pism literackich ostatniego dwudziestolecia.
Zanik i powrót centrali w prozie współczesnej.
Młodość jako kategoria życia literackiego i temat literatury
Tematy źle obecne w literaturze współczesnej.
Literatura
PRZEMYSŁAW CZAPLIŃSKI, PIOTR ŚLIWIŃSKI, LITERATURA POLSKA 1976 – 1998. PRZEWODNIK PO PROZIE I POEZJI. WL, KRAKÓW 1999.
PRZEMYSŁAW CZAPLIŃSKI, MACIEJ LECIŃSKI, ELIZA SZYBOWICZ, BŁAŻEJ WARKOCKI, KALENDARIUM ŻYCIA LITERACKIEGO 1976–2000. WYDARZENIA – DYSKUSJE - BILANSE, WL, KRAKÓW 2003.
P. CZAPLIŃSKI, POWRÓT CENTRALI. LITERATURA W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI, WYDAWNICTWO LITERACKIE, KRAKÓW 2007.
DWADZIEŚCIA LAT LITERATURY POLSKIEJ 1989 – 2009. IDEE, IDEOLOGIE, METODOLOGIE, RED. A. GALANT, I. IWASIÓW, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, SZCZECIN 2008.
TEKSTYLIA BIS. SŁOWNIK MŁODEJ POLSKIEJ KULTURY, RED. P. MARECKI, HA!ART, KRAKÓW 2006.
BYŁA SOBIE KRYTYKA. WYBÓR TEKSTÓW Z LAT DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH I PIERWSZYCH. OPRAC. DARIUSZ NOWACKI I KRZYSZTOF UNIŁOWSKI, KATOWICE 2003.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący. Materiał wymagany podczas kolokwium zaliczeniowego (materiał z zajęć oraz 15 pozycji dodatkowych) student każdorazowo indywidualnie uzgadnia z prowadzącym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: