Mass medium: "Wielkie tematy" podejmowane w kulturze masowej 03-WTP-21FKMDM
Zajęcia mają na celu wykształcenie w studentach krytycznej refleksji na temat różnorodnych i złożonych zjawisk kulturowych determinowanych przez media komunikacji masowej. Studenci omawiają na konkretnych przykładach liczne, heteronomiczne i heterogeniczne mechanizmy funkcjonowania kultury masowej. Istotne jest w trakcie zajęć zainspirowanie studentów do samodzielnych poszukiwań. W tym celu studenci i studentki zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami w zakresie krytycznej analizy dyskursu czy ekologii humanistycznej. Tym, co łączy na poziomie metodologicznym i poznawczym wszystkie zajęcia, jest przekonanie o słuszności hipotezy, w której założyłem, że dominującą w kulturze masowej odmianą myślenia jest tzw. myślenie potoczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MMWT_01 Zna główne mechanizmy funkcjonowania kultury masowej K_W06, K_W14, K_U02
MMWT_02 Potrafi określić wagę i znaczenie tematów, które uznaje się współcześnie za ważne (jak np. zagrożenia ekologiczne, rasizm, nacjonalizmy, ubóstwo, konflikty etniczne i religijne, głód, wojny). K_W12, K_U04, K_U05, K_K02
MMWT_03 Zna najważniejsze teorie i koncepcje służące do krytycznej analizy zjawisk. K_W06, K_W14, K_U02, K_U05
MMWT_04 Umie opisywać i wyjaśniać różne zjawiska funkcjonujące w kulturze masowej. K_W06, K_W11, K_U04, K_K02
MMWT_05 Potrafi znajdować i wyjaśniać zależności między różnymi porządkami medialnymi. K_W12, K_U04, K_K02
Kryteria oceniania
Student/ka, aby zaliczyć moduł, powinien być aktywny na zajęciach, a także powinien zdać pisemne zaliczenie z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
K. Campion, “You think you’re Black?” Exploring Black mixed-race experiences of Black rejection, „Ethnic and Racial Studies” 42 (2019), s. 196-213.
T. A. van Dijk, Critical Discourse Analysis. Introduction: What Is Critical Discourse Analysis ?, https://www.semanticscholar.org/paper/Critical-Discourse-Analysis-TEUN-A-.-VAN-DIJK-0-%3A-Dijk/96a06149cbe0dd64e672c81802fe80e57f0f6cbe
S. Dalsgaard, The Ethnographic Use of Facebook in Everyday Life, „Anthropological Forum. A Journal of Social Anthropology and Comparative Sociology”, vol. 26, no. 1.;
E. Domańska, Ekologia humanistyczna, „Teksty Drugie”, 1-2 (2013), s. 13-32, http://rcin.org.pl/Content/62034/WA248_79056_P-I-2524_domanska-humanist_o.pdf).
C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum. D. Wolska, Kraków 2005 lub wersja angielska (rozdział o myśli potocznej).
F. Jameson, Postmodernism and Consumer Society, s. 13-29, http://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Jameson-PoMo_and_Consumer_Society.pdf),
Ch. Karner, A. Sierp, National stereotypes in the context of the European crisis, „National Identities” volume 19, 2017, s. 1-8
Z. Kloch, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2006 (wybrane rozdziały)
M. Napiórkowski, Powstanie umarłych. Historia pamięci 1944-2014), Warszawa 2016 (wybrane rozdziały)
E. Noelle-Neumann, Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna, tłum. J. Gilewicz, Poznań 2004.
J.D. Slone, Theological Incorectness , Oxford 2007 (wybrane rozdziały)
E. Wilk, Krytyczna analiza dyskursu - konteksty, [w:] Perspektywy badań nad kulturą, Łódź 2008, s. 77-87.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: