Współczesne problemy teorii literatury 03-WPT-12PDMJ-E
Opis treści kształcenia:
Zwroty we współczesnym literaturoznawstwie i humanistyce (lingwistyczny, narratywistyczny, ikoniczny, kulturowy, pragmatyczny, etyczny, i in.)
Tekst, logos, logocentryzm, dyskurs, dyskursywność. Translacja.
Podmiotowość i tożsamość jako zagadnienia współczesnej teorii literatury. Problematyka doświadczenia.
Narracyjność.
Fikcjonalność oraz problem reprezentacji. Ikoniczność
Dialogowość i pojęcia pokrewne.
Różnica jako termin teoretycznoliteracki.
Idee i ideologie dzieła literackiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych
- powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z różnymi kontekstami metodologicznymi
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne
- analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie
- uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich
- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej
Kryteria oceniania
ocena prezentacji przygotowanej przez studenta
ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium zaliczeniowe
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
2. Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.
3. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
4. Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
5. Zwroty badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010.
6. Narracja i tożsamość (I). Narracja w kulturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004.
7. Narracja i tożsamość (II). Antropologiczne problemy literatury, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004.
8. Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006.
9. Osoba w literaturze i komunikacji literackiej, red. E. Balcerzan, W. Bolecki, Warszawa 2000.
10. D. Bachman-Medick, Cultural turns, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2012.
11.R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.
12. Polonistyka w przebudowie, t.1-2, red. M. Czermińska, Kraków 2005.
13. Kulturowe wizualizacje doświadczenia, red. W. Bolecki, A. Dziadek, Warszawa 2010.
14. Kultura w stanie przekładu, red. W. Bolecki, E. Kraskowska, Warszawa 2012.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: