Warsztat polonisty - mówienie 03-WPM-11PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- głos i mowa - definicje, rozróżnienia, konotacje,
- właściwości języka mówionego; retoryczna koncepcja tekstu mówionego,
- dykcja i prozodia; czytanie interpretacyjne; recytacja,
- mowa ciała. Interakcja,
- mówienie z głowy (nagrania),
- pragmatyka mówienia; oficjalność i nieoficjalność,
- prezentacja – co, kiedy i ile mówić,
- wystąpienia publiczne; style komunikacyjne i style przemówień,
- referat (jak unikać nudy i monotonii),
- argument i pytanie (budowa, cel, znaczenie, użycie),
- dyskusja (głos, zagajenie, podsumowanie),
- opowiadanie (struktura, wątki, punkty zwrotne).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić rozróżnienia i definicje związane ze współczesną polszczyzną mówioną,
- przedstawić właściwości języka mówionego,
- wyjaśnić rolę konwencji i gatunków języka mówionego w kulturze (w tym - w komunikacji),
- wygłaszać teksty zróżnicowane pod względem stylistycznym i pragmatycznym,
- czytać na głos teksty o różnym przeznaczeniu i funkcji,
- samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi (z naciskiem na poziom prozodyczny),
- zebrać materiał, odpowiednio go opracować i – w efekcie – ustnie to opracowanie przedstawić,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym,
- współpracować w zespole nad zadaniami twórczymi (podział ról, zamiana ról, dyskusja).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, bardzo dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, bardzo dobra umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, bardzo sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, bardzo dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, bardzo dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, bardzo wysoka kultura dyskusji, bardzo dobra umiejętność pracy zespołowej.
dobry plus (+db; 4,50: jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mniej sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, dość dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, dobra umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, dobra umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, wysoka kultura dyskusji, dobra umiejętność pracy zespołowej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, dobra znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, zadowalająca umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, dość sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, zadowalająca umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, przeciętna umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, wystarczająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, przeciętna kultura dyskusji, przeciętna umiejętność pracy zespołowej.
dostateczny (dst; 3,0): przeciętna orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, przeciętna znajomość konwencji i gatunków języka mówionego, wystarczająca umiejętność wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mało sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, niewielka umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, przeciętna umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, przeciętna umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, przeciętna kultura dyskusji, przeciętna umiejętność pracy zespołowej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca orientacja we właściwościach polszczyzny mówionej oraz w terminologii współczesnych studiów nad językiem mówionym, nieznajomość konwencji i gatunków języka mówionego, brak umiejętności wygłaszania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mało sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi ustnej, niewielka umiejętność samodzielnego zbierania materiału, opracowania i prezentowania go, nierozwinięta umiejętność głośnego czytania, recytacji i prezentowania tekstów przeznaczonych do realizacji ustnej, niezadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o dykcji, warsztatu mówienia i studiów nad językiem mówionym, niezadowalająca kultura dyskusji, niezadowalająca umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria oceniania:
- sprawność posługiwania się polszczyzną mówioną,
- znajomość zagadnień merytorycznych związanych z językiem mówionym,
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej, znajomość lektur),
- wartość merytoryczna przygotowanych projektów,
- umiejętności dyskursywne (inwencja, wysłowienie, kompozycja, przedstawienie swojego zdania, sztuka konstruktywnej krytyki, argumentacja).
Literatura
Zalecana literatura:
Dąbała J., Warsztatowo-aksjologiczne mechanizmy tworzenia telewizji, Lublin 2011 (rozdz. II, s. 145-265).
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2016 (rozdz. 2, s. 26-36).
Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016.
Łaziński M., Pan i pani, polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa 2006.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji, Warszawa 2006.
Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2000.
Nieckula F., Język ustny a język pisany, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 98-113.
Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010.
Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa2015.
Ożóg K., Ustna odmiana języka, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 85-98.
Przyborska-Borkowicz A., Scenariusze komunikacyjne uwarunkowane sytuacją, [w:] http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/scenariusze_komunikacyjne_uwarunkowane_sytuacja/
Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania, cz. 2. Rozwój osobowy, przeł. P. Włodyga, Kraków 2001 (rozdz. III, s. 57-259).
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2016.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa 2008 (rozdz. III, IV, V i VI, s. 123-248).
Wosik-Kawala D., Podstawy emisji głosu, Lublin 2015.
Wyrwas K., Jak opowiadają mężczyźni,[w:] Style konwersacyjne, red. B. Witosz, Katowice 2006, s. 98-109
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: