Współczesne problemy historii literatury 03-WPHL-11PDMJ
Historia literatury wobec współczesnej historiografii, filozofii, językoznawstwa (“miejsca wspólne”, antynomie, kolizje).
Problematyka przekładu intersemiotycznego.
Uniwersalne kategorie analizy w depozycie poetyki historycznej.
Modele uprawiania historii literatury (wzór „romantyczny”, pozytywistyczny, estetyczno – formalistyczny, kulturowy).
Klasycyzm i romantyzm w literaturze i kulturze nowoczesnej.
Perspektywy biografistyki.
„Śmierć gatunków” oraz reaktywacja gatunków.
Kryzys syntezy historycznoliterackiej – przyczyny i prognozy.
Spory o kanon.
Piśmiennictwo jako przedmiot badań historycznoliterackich.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wykazać się poszerzoną wiedzą w zakresie współczesnych koncepcji uprawiania historii literatury.
Charakteryzować stosunek literatury współczesnej do literatury epok dawnych.
Określać kierunki i przemiany tradycji literackiej.
Zdefiniować główne nurty współczesnej metodologii badań literackich i wskazać jej węzłowe kontrowersje.
Wyjaśnić genezę wybieranych metod interpretacji tekstów literackich oraz uzasadnić ich poznawczą przydatność.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie merytoryczne i udział w dyskusji),
- umiejętność zaprezentowania wiedzy i umiejętności podczas kolokwium zaliczeniowego
Literatura
a) Bauman Z., Turyści i włóczędzy, w tegoż: Globalizacja, Warszawa 2000. b) Borowski A., Humanizm jako przedmiot współczesnej humanistyki, w : Humanizm. Historie pojęcia, red. A. Borowski, Warszawa 2009. c) Fieguth R., Europejskie klasycyzmy XIX wieku. Szkic projektu, w : Klasycyzm. Estetyka - doktryna literacka - antropologia, red. K. Meller, Warszawa 2009. d) Greenblatt S., W stronę poetyki kulturowej, w: tegoż, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. K. Kujawińska-Courtney, Kraków 2006. e) Janion M., Zmierzch paradygmatu, w: tejże, "Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?", Warszawa 1996. f) Jonas H., Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości, przeł. P. Domański, Warszawa 1993.
g) Kaniewski J., Problem kanonu lektur w edukacji – od podstaw do matury,„Polonistyka” 2005, nr 2. h) Kostkiewiczowa T., Historia literatury w przebudowie, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, t. 1, red. M. Czermińska, Kraków 1995. i) Kowalczykowa A., Wiek XIX: przełomy, cezury, płynność, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996. j) Legeżyńska A., Konflikt pokoleń jako kategoria procesu historycznoliterackiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2003 (tom Literatura i konflikty). k) Lovejoy A.O, Wstęp: studia z historii idei; Zasada pełności i nowa kosmografia, w: tegoż, Wielki łańcuch bytu. Studium z dziejów idei, przeł. A. Przybysławski, Warszawa l) Nycz R., Możliwa historia literatury, w: Na pograniczach literatury, red. J. Fazan, K. Zajas, Kraków 2012. m) Paczoska E., Koniec podróży?, w: tejże, Prawdziwy koniec XIX wieku Szkice o literaturze i współczesności. PIW, Warszawa 2010. n) Trybuś K., Romantyczny duch klasycyzmu. (Uwagi do lektury Mickiewicza i Miłosza), w: tegoż, Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011. o) Wilczek P., Kanon tradycji (uniwersalnej) a zadania narodowej historii literatury. W: Polonistyka w przebudowie, t. 2, s. 111-120. p) Ziomek J., Epoki i formacje w dziejach literatury polskiej; Obrona potoczna historii literatury, czyli półka czytelnika i półka badacza, w: tegoż, Prace ostatnie, red. J. Abramowska, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: