Warsztat polonisty 03-WP-11Z
Treści programowe dla przedmiotu:
- przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu stylistyki, kultury języka, językoznawstwa ogólnego,
- analiza tekstów zróżnicowanych funkcjonalnie, stylistycznie, gatunkowo; wskazywanie środków stylistycznych i elementów wartościowania,
- utrwalenie i poszerzenie znajomości zasad poprawności interpunkcyjnej, ortograficznej, rozróżnianie błędów językowych, poprawa tekstów,
- redagowanie zróżnicowanych gatunkowo wypowiedzi pisemnych (np. streszczenie, mail, podanie, listy motywacyjny, opis, życzenia itp.),
- tworzenie wypowiedzi pisemnych z uwzględnieniem odpowiedniego doboru argumentów, tez, formułowania komentarzy i wniosków.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić rozróżnienia związane ze współczesną stylistyką oraz właściwie zastosować elementarną terminologię językoznawczą (zwłaszcza z zakresu stylistyki i poprawności językowej),
- przedstawić elementarne kryteria zróżnicowania współczesnej polszczyzny,
- rozpoznać gatunek tekstu, przeprowadzić jego analizę z uwzględnieniem właściwości konwencji, stylu, celu, elementów wartościowania,
- redagować teksty pisemne z zakresu wybranego obszaru piśmiennictwa, gatunku, z odpowiednim doborem tez czy komentarzy,
- samodzielnie rozpoznać i uzasadnić określony wybór środków i kształtowania wypowiedzi,
- czytać ze zrozumieniem i komentować (samodzielnie oraz w toku dyskusji) prace teoretyczne z zakresu nauki o stylu i studiów nad językiem pisanym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość treści kształcenia i bardzo dobrze zrealizowane zadania pisemna.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści kształcenia i bardzo dobrze zrealizowane zadania pisemne z niewielkimi mankamentami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści kształcenia i dobrze zrealizowane zadania pisemna.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość treści kształcenia z brakami w zakresie drugorzędnych informacji i dobrze zrealizowane zadania pisemna.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość treści kształcenia i dostatecznie zrealizowane zadania pisemna.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieznajomość treści kształcenia (duże braki), niezrealizowane zadania domowe.
Literatura
Zalecana literatura:
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław-Kraków 1994.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2007.
Szczegółowy spis lektur podaje wykładowca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: