Warsztat lektora 03-WL-31JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- praktyczne problemy uczenia (się) języka polskiego jako obcego (dydaktyka włączająca; zagadnienia związane z mobilnością uczących się: praca w Polsce i za granicą, "fałszywi początkujący"; praca w grupach mono- i wielokulturowych, praca z imigrantami, praca z dziećmi cudzoziemskimi),
- co lektor/lektorka powinien wiedzieć i jak się rozwijać, żeby pracować efektywnie (studia podyplomowe, specjalizacke, warsztaty i szkolenia, webinaria, publikacje książkowe i czasopisma),
- praca lektora/lektorki jako praca między kulturami (kompetencja międzykulturowa; granice polocentryzmu w pracy lektorów, różnorodność a umiejętności nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych),
- strategie zapobiegania trudnościom w pracy w środowisku wielokulturowym i radzenia sobie z nim (antysemityzm, islamofobia; feminizm),
- materiały, czyli z czego uczyć, a z czego lepiej nie uczyć cudzoziemców i jak przygotowywać własne pomoce dydaktyczne do pracy z cudzoziemcami,
- jak skutecznie zaplanować zajęcia lektoratowe,
- jak testujemy i certyfikujemy znajomość polszczyzny.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma świadomość specyfiki pracy w zawodzie lektora/lektorki języka polskiego jako obcego,
- wie, w jakim kierunku rozwijać swój przyszły warsztat pracy i jak poszerzać miękkie kompetencje własne i uczących się,
- jest uwrażliwiony/a na kulturową inność własną oraz uczących się polskiego na lektoracie i potrafi robić z niej dydaktyczny użytek,
- zna najnowsze podręczniki i materiały do nauki jpjo,
- potrafi tworzyć własne materiały dydaktyczne,
- umie zaplanować pojedynczy lektorat i wie, jak sprawdzać znajomość polszczyzny u (potencjalnych) uczących się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka czynnie posługuje się obszerną terminologią związaną z praktycznymi zagadnieniami uczenia cudzoziemców języka polskiego jako obcego, w tym komunikacji i kompetencji międzykulturowej; wskazuje najważniejsze problemy z zakresu tych obszarów wiedzy i umiejętności; potrafi przygotować własne pełnowartościowe materiały dydaktyczne i umiejętnie zaplanować zajęcia lektoratowe.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi uchybieniami, dotyczącymi głównie umiejętności sporządzenia materiałów dydaktycznych i konspektu.
dobry (db; 4,0): student/ka czynnie posługuje się obszerną terminologią związaną z praktycznymi zagadnieniami uczenia cudzoziemców języka polskiego jako obcego, w tym komunikacji i kompetencji międzykulturowej; wskazuje wybrane najważniejsze problemy z zakresu tych obszarów wiedzy i umiejętności; potrafi przygotować własne wartościowe materiały dydaktyczne i poprawnie zaplanować zajęcia lektoratowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka w zadowalającym stopniu opanował/a słownictwo związane z zagadnieniami uczenia cudzoziemców języka polskiego jako obcego, w tym komunikacji i kompetencji międzykulturowej; wskazuje wybrane problemy z zakresu tych obszarów wiedzy i umiejętności; potrafi przygotować własne, choć niedoskonałe materiały dydaktyczne i zaplanować zajęcia lektoratowe, z błędami w zakresie zawartości problemowej lub/i układu treści.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka w elementarnym stopniu opanował/a terminologię związaną z praktycznymi zagadnieniami uczenia cudzoziemców języka polskiego jako obcego, w tym komunikacji i kompetencji międzykulturowej; wskazuje na wybrane, elementarne problemy z zakresu tych obszarów wiedzy i umiejętności; potrafi przygotować własne, choć zawierające błędy materiały dydaktyczne i zaplanować zajęcia lektoratowe, z błędami w zakresie zawartości problemowej lub/i układu treści.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka nie opanowała opanował/a terminologii związanej z praktycznymi zagadnieniami uczenia cudzoziemców języka polskiego jako obcego, w tym komunikacji i kompetencji międzykulturowej; nie potrafi wskazać problemów z zakresu tych obszarów wiedzy i umiejętności; nie potrafi przygotować własnych materiałów dydaktycznych ani zaplanować zajęć lektoratowych.
Literatura
Zalecana literatura:
Edukacja-migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, red. E. Kledzik, M. Praczyk, Poznań 2017.
P.E. Gębal, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.
P.E. Gębal, Współczesne wyznaczniki dydaktyki języków obcych w: tegoż, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 180-335.
H. Grzymała-Moszczyńska, Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami. Kraków 2000.
Między piekłem a rajem. Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce, red. M. Ząbek, Warszawa 2002.
Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów, red. M. Lipińska, Warszawa 2008.
http://certyfikatpolski.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: