Literatura i kultura antyczna. Rzym 03-WK-18
Wykłady obejmują następujące problemy:
Kalendarium ważnych wydarzeń historycznych od założenia Rzymu do upadku cesarstwa zachodniego;
Literatura rzymska – próba periodyzacji;
"Latinitas" w kulturze i literaturze polskiej;
Odmiany komedii w starożytnym Rzymie i czas ich dominacji na scenie (m.in. fescenniny, atellana, fabula palliata, fabula togata, mim);
Twórcy palliaty: Liwiusz Andronik, Plaut i Terencjusz;
Czas i miejsce wystawiania spektakli w starożytnym Rzymie;
Plaut i Terencjusz w literaturze nowożytnej: estetyka, motywy, tematy;
Katullus i noeterycy;
Katullus jako prekursor poezji okresu augustowskiego;
Katullus, Propercjusz i Tibullus w literaturze staropolskiej;
Cyceron – największy mówca i prozaik rzymski; życie i twórczość
Spór o „cyceronianizm” w Europie renesansowej i znaczenie Cycerona dla rozwoju ówczesnej prozy łacińskiej;
Satura tota nostra est...” Satyrycy rzymscy: Lucyliusz, Horacy, Persjusz i Juwenalis - zależności, związki, różnice i podobieństwa;
Satyrycy rzymscy i ich obecność w literaturze polskiej;
Elegijna twórczość Owidiusza – tradycja i nowatorstwo;
Echa Owidiusza w literaturze staropolskiej;
Wergiliusz i jego twórczość: tematyka, genologia, związki z literaturą grecką;
Wergiliusz w literaturze i kulturze nowożytnej;
Święta i życie codzienne starożytnych Rzymian;
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi:
- wskazać najważniejsze osiągnięcia literackie i kulturowe starożytnego Rzymu;
- zaprezentować najwybitniejsze postaci łacińskiego antyku, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których twórczość stała się inspirująca dla twórców nowożytnych;
- przedstawić rolę tradycji antycznej w kulturze europejskiej, zwłaszcza w perspektywie polskiej;
- zinterpretować nowożytny utwór literacki w kontekście literatury łacińskiej, z uwzględnieniem tematyki, genologii i topiki tekstu;
- wskazać najważniejszych badaczy zajmujących się recepcją antyku w literaturze i kulturze polskiej;
- samodzielnie rozpoznawać elementy łacińskiego antyku w kulturze i literaturze wieków dawnych i współczesności;
- z zainteresowaniem brać udział w wydarzeniach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją w literaturze i kulturze nowożytnej;
Kryteria oceniania
Metody oceniania: kolokwium ustne po zakończeniu wykładów;
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- udział w imprezach naukowych i kulturalnych;
- zaliczenie ustnego kolokwium obejmującego materiał z wykładów;
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Bardzo dobra wiedza na temat wybitnych twórców łacińskich i recepcji ich utworów w literaturze europejskiej i polskiej. Znajomość polskich badaczy zajmujących się badaniem recepcji antyku w literaturze i kulturze polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
4,5 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Ciekawa prezentacja wybitnych twórców łacińskich w czasie kolokwium. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze europejskiej, szczególnie polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
4,0 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnego Rzymu. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze polskiej, Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
3,5 – zadowalająca znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Rzymian. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
3,0 – dostateczna znajomość najważniejszych rzymskich osiągnięć literackich i kulturowych. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
2,0 – niezadowalająca znajomość najważniejszych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Rzymian. Brak wiedzy na temat obecności i roli tradycji antycznej w literaturze polskiej.
Literatura
M. Cytowska, Literatura rzymska: okres archaiczny, Warszawa 1996.
K. Kumaniecki, Literatura rzymska: okres cyceroński, Warszawa 1977.
M. Cytowska, Literatura rzymska: okres augustowski, Warszawa 1990.
M. Cytowska, Literatura rzymska: okres cesarstwa, Warszawa 1992.
M. Cytowska, Literatura rzymska: okres cesarstwa: autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994.
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985.
M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007.
G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985.
Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, Warszawa 1995.
Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki, w których student znajdzie usystematyzowany materiał. Szczegółową bibliografię do poszczególnych tematów prowadzący przedstawia po każdym wykładzie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: