Literatura i kultura antyczna. Grecja 03-WK-17
Wykłady obejmują następujące problemy:
Historia starożytnej Grecji „w pigułce” Literatura starożytnej Grecji –próba periodyzacji;
Znaczenie tradycji antycznej dla kultury europejskiej;
W kręgu eposów homeryckich: chronologia, źródła, tematyka i estetyka Iliady i Odysei;
Przekłady poematów i ich fragmentów na język polski;
Obecność tradycji homeryckiej w literaturze polskiej;
Teogoniczny i dydaktyczny epos Hezjoda: rozważania o "Theogonii" i "Pracach i dniach";
Mitologia, innowacyjność eposu, etyka, język i styl Hezjoda;
Modlitwa i hymn w greckiej teorii i praktyce literackiej;
Oryginalność Horacego-hymnografa – dialog Horacego z liryką grecką w duchu imitatio i aemulatio;
Kochanowski i „Fenomena” Aratosa z Soloj;
Teatr starożytnej Grecji jako budowla i miejsce gry scenicznej;
Architektoniczne pozostałości teatrów antycznych;
Tragedia grecka i trzej wielcy tragediopisarze;
Tematyka i estetyka tragedii antycznej jako twórcza inspiracja dla humanistów renesansowych;
Komedia grecka: geneza, twórcy, cechy komedii staroattyckiej, średniej i nowej;
Obecność motywów komedii greckiej w literaturze nowożytnej;
Zwyczaje biesiadne starożytnych Greków i Rzymian;
Dzieje literackiego sympozjonu;
Życie rodzinne starożytnych;
Greckie i łacińskie pieśni weselne;
Szesnastowieczne epitalamia łacińskie w Polsce i ich antyczne wzorce;
Liryka grecka i jej echa w literaturze polskiej;
Ironia Sokratesa w dialogach Platona i komediach Arystofanesa;
Ewolucja znaczeniowa słowa "eironeia";
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi:
- wskazać najważniejsze osiągnięcia literatury i kultury starożytnej Grecji;
- przedstawić rolę tradycji antycznej w kulturze europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i literatury polskiej;
- zinterpretować nowożytny utwór literacki w kontekście literatury starożytnej Grecji, z uwzględnieniem tematyki, genologii i topiki tekstu;
- wskazać najważniejszych badaczy zajmujących się recepcją antyku w kulturze i literaturze polskiej;
- samodzielnie poszukiwać i rozpoznawać elementy greckiego antyku w literaturze i kulturze wieków dawnych oraz we współczesności;
- z chęcią uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i kulturalnych, dotyczących antyku i jego recepcji w literaturze i kulturze nowożytnej;
Kryteria oceniania
Metody oceniania: kolokwium ustne po zakończeniu wykładów;
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- udział w imprezach naukowych i kulturalnych;
- zaliczenie ustnego kolokwium obejmującego materiał z wykładów;
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Greków. Doskonała umiejętność określania roli tradycji antycznej w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej. Znajomość słynnych polskich badaczy zajmujących się recepcją antyku w literaturze i kulturze polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych i próba ich interpretacji. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
4,5 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć greckiego antyku. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze europejskiej, szczególnie w perspektywie polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych i próba ich interpretacji. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
4,0 – dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Greków. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze i kulturze polskiej. Samodzielna lektura kilku wskazanych tekstów antycznych i próba ich interpretacji. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
3,5 – zadowalająca znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć greckiego antyku. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
3,0 – dostateczna znajomość najważniejszych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Greków. Umiejętność opisania roli tradycji antycznej w literaturze polskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
2,0 - niezadowalająca znajomość najważniejszych osiągnięć literackich i kullturowych starożytnych Greków. Brak wiedzy na temat roli tradycji antycznej w literaturze polskiej.
Literatura
Literatura Grecji starożytnej, t. 1: Epika – Liryka – Dramat, red. H. Podbielski, Lublin 2005.
Literatura Grecji starożytnej, t. 2: Proza historyczna, krasomówstwo, filozofia i nauka, literatura chrześcijańska, red. H. Podbielski, Lublin 2005.
T. Sinko, Zarys historii literatury greckiej, t. 1: Literatura archaiczna i klasyczna wiek VIII-IV p.n.e. włącznie, Warszawa 1959.
T. Sinko, Zarys historii literatury greckiej, t. 2: Literatura w epoce hellenistycznej i za cesarstwa rzymskiego, Warszawa 1959.
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985.
M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007.
G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985.
Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska, red. J. Axer, Warszawa 1995.
Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki, w których student znajdzie usystematyzowany materiał. Szczegółową bibliografię do poszczególnych tematów prowadzący przedstawia po każdym wykładzie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: