Nauka o współczesnym języku polskim 03-WJP-11PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do nauki o języku; definicja języka, cechy języka naturalnego; język jako system; perspektywa komunikacyjna w opisie języka,
- fonetyka jako dyscyplina językoznawcza; system wokaliczny i konsonantyczny współczesnej polszczyzny; koartykulacja i asymilacje; różnice regionalne w wymowie; fonetyczna reprezentacja współczesnych polskich tekstów; fonetyka suprasegmentalna: sylaba i akcent,
- zaburzenia i wady wymowy - podstawowe zagadnienia,
- przedmiot badań fonologii; fonem a głoska, cecha dystynktywna, sposoby wykrywania cech dystynktywnych; opozycja fonologia, klasyfikacja opozycji; fonem i jego warianty,
- części mowy; kryteria opisu, klasyfikacje (semantyczna, gramatyczna, syntaktyczna); wyrazy dwuklasowe,
- morfologia; pojęcie morfemu; kryteria podziału morfemów; klasyfikacje morfemów; podział funkcjonalny; zasady analizy morfologicznej; morfonologia, wymiany morfonologiczne (samogłoskowe i spółgłoskowe),
- przedmiot opisu słowotwórczego; podstawowe pojęcia; definicja derywatu synchronicznego; zasady analizy słowotwórczej; słowotwórstwo rzeczownika, przymiotnika, przysłówka, czasownika,
- polszczyzna jako język fleksyjny; fleksja imienna (odmiana rzeczownika, przymiotnika, liczebnika oraz zaimka); odmiana czasownika,
- przedmiot badań składni; wypowiedzenie,definicje; zdanie w ujęciu semantyczno-logicznym; kategoria modalna,
- wypowiedzenie, składnik, grupa składniowa; poziomy opisu wypowiedzenia: semantyczny, strukturalny, linearny; konotacja, akomodacja syntaktyczna,
- wypowiedzenie pojedyncze i części zdania; wypowiedzenie złożone i ich osobliwości; procesy nominalizacyjne; konstrukcje o charakterze niezdaniowym,
- zdania i teksty jako całości ponadzdaniowe; kierunki badań nad tekstem: trans-zdaniowy i funkcjonalny (pragmatyczny).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- ma podstawową wiedzę o języku jako systemie i języku jako narzędziu komunikacji,
- zna i poprawnie stosuje terminologię związaną ze współczesną polską gramatykę,
- umie powiązać badania językoznawcze z wynikami badań innych dyscyplin naukowych,
- na podstawie wiedzy teoretycznej o systemie językowym potrafi rozpoznawać i nazywać występujące w tekstach formacje słowotwórcze, formy gramatyczne leksemów oraz okreśone struktury składniowe i tekstowe,
- na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego umie interpretować i analizować różne rodzaje tekstów użytkowych; rozpoznaje ich status gatunkowy, funkcje i wymiar kulturowy,
- potrafi uzasadnić wybór danej metodologii badań, umie także uogólniać wyniki analiz oraz integrować różne metody,
- poprawnie posługuje się językiem w mowie i piśmie,
- jest gotowy do samodzielnej, krytycznej lektury źródeł, dyskusji z zaproponowanymi w nich rozwiązaniami badawczymi, umie odwoływać się do opracowań naukowych podczas zajęć, w pracy zespołowej i indywidualnej,
- samodzielnie przygotować analizę językową tekstu i prezentację multimedialną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, bardzo dobra znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, bardzo dobre kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, aktywność w trakcie zajęć: systematyczne merytoryczne przygotowanie do zajęć, uczestnictwo w rozmowie, dyskusji, wyczerpujące opracowanie materiału na zaliczenie (analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie językowej analizy tekstu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, dobra znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, dobre przyswojenie zasad analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, aktywność podczas zajęć: dobre merytoryczne przygotowanie do rozmowy i dyskusji, prawidłowe opracowanie materiału na zaliczenie (analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, zadowalająca znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, zadowalające opanowanie zasad analizy i interpretacji różnych tekstów z wykorzystaniem wiedzy na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, dobra świadomość w zakresie poprawności językowej, dobre kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, zadowalające przygotowanie merytoryczne do zajęć, drobne niedociągnięcia w opracowanym materiale zaliczeniowym (analizie językowej tekstu, prezentacji multimedialnej).
dostateczny (dst; 3,0): niepełna wiedza przedmiotowa i metodologiczna związana z gramatycznym opisem współczesnego języka polskiego, okrojona znajomość aparatury pojęciowo-terminologicznej, słabo przyswojone zasady analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, niska świadomość językowa i kompetencje w zakresie poprawności językowej, bardzo niski stopień aktywności podczas zajęć, liczne błędy w pracach zaliczeniowych (analizie językowej, prezentacji multimedialnej).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalające przyswojenie zagadnień teoretyczno- metodologicznych z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego, nieznajomość podstawowej siatki pojęciowo-terminologicznej, nieznajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów przeprowadzanych w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnej polszczyzny, niska świadomość językowa i bardzo słabe kompetencje poprawnościowe, brak aktywność podczas zajęć, liczne błędy w pracach zaliczeniowych (analizie językowej, prezentacji multimedialnej).
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywność podczas zajęć (udział w rozmowie, dyskusji, proponowanych pracach zespołowych),
- sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, przeprowadzania określonych analiz językowych,
- wartość merytoryczna prac zaliczeniowych: analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej,
- sposób zaprezentowania na egzaminie zdobytej wiedzy, stopień opanowania zagadnień teoretycznych i metodologicznych, umiejętność odnoszenia problematyki teoretyczno-metodologicznej do określonego materiału językowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Części mowy, red. J. Bartmiński, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003.
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, wyd. III, Wrocław 1992.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa ‒ Kraków 1999.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019.
Gramatyka komunikacyjna, red. A. Awdiejew, Warszawa – Kraków 1999.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. La-skowski, H. Wróbel, Warszawa 1998.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Warszawa 1995.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. Z. Topolińska, Warszawa 1984.
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990.
Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996.
Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979.
Jadacka H., Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.
Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny 1945-2000, Warszawa 2001.
Jodłowski S., Podstawy polskiej składni, Warszawa 1976.
Jodłowski S., Studia nad częściami mowy, Warszawa 1971.
Kaproń-Charzyńska I., Pragmatyczne aspekty słowotwórstwa. Funkcja ekspresywna i poetyc-ka, Toruń 2014.
Klemensiewicz Z., Zarys składni polskiej, Warszawa 1969.
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001.
Madelska L., Witaszek-Samborska M., Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2015.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005.
Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1999.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2004.
Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, red. S. Gajda, S. Dubisz, Warszawa 2001.
Ruszkowski M., Kategorie pośrednie w składni polskiej, Kielce 2001.
Saloni Z., Świdziński M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1998.
Szpyra-Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Lublin 2002.
Tokarski J., Fleksja polska, Warszawa 2001.
Vater H., Wprowadzenie do lingwistyki, Wrocław 2015.
Waszakowa K., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami paradygmatycznymi, Warszawa 1993.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.
Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980.
Wróbel H., Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.
Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: