Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny cz.1 03-WHRP1-12PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zakres wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego,
- miejsce i znaczenie wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w naukach humanistycznych (zwłaszcza w lingwistyce),
- główne metody badań dziejów języka polskiego,
- terminologia językoznawstwa diachronicznego,
- źródła do dziejów języka polskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna teoretyczne podstawy modelu diachronicznego opisu języka polskiego,
- ma wiedzę na temat zróżnicowanych koncepcji historycznego rozwoju języka polskiego, miejsca języka polskiego wśród innych języków indoeuropejskich,
- umie wskazać wpływ przemian cywilizacyjnych na zmiany w języku polskim,
- potrafi wyjaśnić rolę wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość teoretycznych podstaw modelu diachronicznego opisu języka polskiego; bardzo dobra znajomość poglądów na temat przekształceń i miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich, wysoka świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie znajomości złożonych koncepcji odnoszących się do miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość teoretycznych podstaw modelu diachronicznego opisu języka polskiego; dobra znajomość poglądów na temat przekształceń i miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich, znaczna świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość teoretycznych podstaw modelu diachronicznego opisu języka polskiego; zadowalająca znajomość poglądów na temat przekształceń i miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich, wystarczająca świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna orientacja w zakresie znajomości teoretycznych podstaw modelu diachronicznego opisu języka polskiego; ogólna orientacja w zakresie poglądów na temat przekształceń i miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich, wystarczająca świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość teoretycznych podstaw modelu diachronicznego opisu języka polskiego; niezadowalająca znajomość poglądów na temat przekształceń i miejsca polszczyzny wśród innych języków indoeuropejskich, niska świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa 2003.
I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
H. Dalewska-Greń, Języki słowiańskie, Warszawa 199.
A. Furdal, Przedmiot i zakres historii języka polskiego, w: Studia językoznawcze poświęcone Stanisławowi Rospondowi, Wrocław 1966.
Z. Klemensiewicz, Historia języka polskiego, Warszawa 2002.
Z. Klemensiewicz, S. Urbańczyk, T. Lehr-Spławiński, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1964.
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1969.
L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
M.-A. Paveau, Sarfati G.-É., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
S. Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: