Warsztat dziennikarza informacyjnego - spec. dziennikarska 03-WDI-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- dziennikarstwo a media-working (artysta czy rzemieślnik, praca czy misja), konteksty zawodowe (np. gazeciarz, żurnalista),
- media branżowe; dziennikarstwo internetowe; dziennikarstwo społeczne,
- organizacja pracy redakcji i struktura mediów (wydawca, redaktor naczelny, reporter),
- od dziennikarstwa agencyjnego do pisarstwa (Ryszard Kapuściński),
- teoria informacji, np. 5xW, odwrócona piramida, aktualność i inne cechy (dobrej) informacji, zasada negatywizmu itp.,
- źródła informacji (pośrednie i bezpośrednie, zasada konfrontatywności), researching,
- depesza – najkrótsza forma dziennikarska,
- konferencje, komunikaty, materiały prasowe - promocja mediów a promocja w mediach (PR a kryptoreklama),
- agencje informacyjne polskie i zagraniczne (tzw. gazety dla gazet), selekcja i hierarchia informacji,
- nielinearna percepcja; globalność – lokalność; nowe zjawiska zachodzące w mediach,
- prasa drukowana – historia i współczesność,
- periodyzacja rozwoju mediów; czy Chińczycy i Rzymianie wiedzieli, jak informować?; polskie tradycje prasowe,
- jak zaprojektować, wydać i sprzedać tytuł?,
- „Redakcja jest redukcją” – przygotowanie tekstu do publikacji,
- technologia prasy (rodzaje druku itp.); profil tytułu, grupa docelowa,
- media elektroniczne; radiofonia – historia i współczesność; tradycje poznańskiej radiofonii,
- radio jako medium najszybsze, ale ślepe (blind medium) i towarzyszące; radio jako teatr wyobraźni,
- cyfryzacja radiofonii; przekaz informacji: serwis radiowy, portal,
- formaty stacji; zasięg, grupa docelowa,
- badanie rynku, wyniki słuchalności,
- media elektroniczne; telewizja – historia i współczesność; przekaz informacji: serwis telewizyjny, portal; budowa newsa; struktura programu informacyjnego; badanie rynku (np. wyników oglądalności); nowa telewizja,
- monitorowanie przekazu medialnego oraz formułowanie własnych wniosków,
- agenda – porządek dnia wydań porządek dnia wydań prasowych, radiowych, telewizyjnych; analiza portali i serwisów; cykl wydawniczy; media lokalne, krajowe, zagraniczne i polonijne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z zakresu teorii informacji w czasie zajęć realizowanych w ramach spec. dziennikarskiej, a następnie podczas praktyk; - student potrafi poszukiwać, analizować nie tylko bieżące wydarzenia, ale także współczesne zjawiska, dokonywać selekcji informacji; stosuje tradycyjne i nowe narzędzia,
- teoretycznie i praktycznie wykorzystać wiedzę na temat bieżących wydarzeń, w tym kulturalnych (w kontekstach dziennikarskich oraz promocyjno-reklamowych); potrafi wyrażać swoje zdanie i komentować współczesne zjawiska,
- wykorzystywać wiedzę na temat historii mediów, tradycji dziennikarsko-pisarskich oraz współczesnej organizacji prac redakcyjnych, w tym zastosowania nowych mediów, także w zastosowaniu digitalizacji przekazu medialnego,
- zastosować zdobytą wiedzę i rozwijane umiejętności podczas wykonywania pewnych zadań, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole, jest kreatywny,
- odbierać przekaz medialny w sposób dojrzały (w tym usługi, produkty kulturalne); rozumie relacje medialne oraz relacje między kulturą a polityką i władzą, dostrzega kontekst etyczny; potrafi zrealizować konkretny temat (materiał dziennikarski) za pomocą słowa, dźwięku i obrazu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre przygotowanie do zajęć, aktywność podczas ćwiczeń, bardzo dobra wartość merytoryczna przygotowanych projektów, bardzo dobre zorientowanie w bieżących wydarzeniach, dostosowanie warsztatowych umiejętności praktycznych do wiedzy, teoretyczne i praktyczne przygotowanie do odbycia praktyk zawodowych, dojrzały odbiór przekazu medialnego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie znajomości materiału oraz znajomości współczesnych mediów; prawie bardzo dobre przygotowanie do zajęć i opanowanie wiedzy, poprawne wykonanie zadań.
dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak większy zakres niedociągnięć w zakresie wiedzy, umiejętności praktycznych oraz znajomości współczesnych mediów i zorientowana w bieżących wydarzeniach; dobra wartość merytoryczna przygotowanych projektów; mniejsza kreatywność; dobrze opanowana wiedza z zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca, ale charakteryzująca się dużym stopniem nieumiejętności wykonania praktycznych zadań, słabsza znajomość współczesnych mediów i mniejsze zorientowanie w bieżących wydarzeniach; dość dobra wartość merytoryczna przygotowanych projektów.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca, ale charakteryzująca się bardzo dużym stopniem nieumiejętności wykonania praktycznych zadań, słaba znajomość współczesnych mediów i małe zorientowanie w bieżących wydarzeniach; słaba wartość merytoryczna przygotowanych projektów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna przygotowanych projektów, brak wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności, brak dojrzałego odbioru przekazu medialnego.
Kryteria oceniania:
- obecność, przygotowanie do zajęć i czynny udział (przeczytanie wskazanych tekstów, wykonanie zadanych ćwiczeń),
- aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, pracach indywidualnych i zespołowych,
- zaliczenie projektów wykonywanych samodzielnie,
- znajomość lektur,
- zdanie kolokwium.
Na ocenę zaliczeniową wpływają wszystkie wymienione wyżej kryteria.
Literatura
Zalecana literatura:
Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
Baranowska – Szczepańska M., Dziennikarstwo w pytaniach i odpowiedziach, Poznań 2010.
Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000.
Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2008.
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2012.
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007.
Lis T., Skowroński K., Ziomecki M., ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002.
Kapuściński R., Autoportret reportera, Kraków 2003.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Media. Leksykon PWN, Warszawa 2000.
Michalski D., To była bardzo dobra telewizja, Kraków 2012.
Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2003.
Piontek D. (red.), W kręgu mediów i polityki, Poznań 2005.
Sonczyk W., Media w Polsce, Warszawa 1999.
Ściślak J., Jak zostać dziennikarzem, Wrocław 2007.
Thompson J.B., Media i nowoczesność, Wrocław 2001.
Żórawski K., Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: