Warsztat badawczy historyka mediewisty 03-WBM-r1HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- metody pracy z tekstem źródłowym do historii średniowiecza,
- krytyczna analiza przykładowego materiału źródłowego,
- źródła do badań nad średniowieczem,
- literatura, czasopisma i zasoby internetowe przydatne w badaniach historycznych,
- zasady korzystanie z archiwów i bibliotek (także cyfrowych),
- obszary badawcze historii średniowiecza,
- nauka sporządzanie przypisów do wybranego tematu z mediewistyki,
- metoda pracy z średniowiecznym tekstem źródłowym,
- krytyczna analiza przykładowego materiału źródłowego,
- źródła do badań nad średniowieczem.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę i wyobrażenie, co rozumiemy pod pojęciem warsztatu badawczego historyka mediewisty,
- potrafi wykonać kwerendę bibliograficzną dotyczącą stanu badań z problematyki mediewistycznej,
- zna metody pracy z tekstem źródłowym,
- potrafi korzystać ze źródeł różnych kategorii (źródła archeologiczne, ikonograficzne, językowe),
- potrafi korzystać z internetowych baz katalogowych bibliotek i archiwów w poszukiwaniu materiałów z mediewistyki,
- zna główne wyznaczniki edycji i redakcji tekstu naukowego dotyczącego wieku XIX oraz wie, jak sporządza się różne typy przypisów i bibliografii,
- zna główne kierunki badań nad historią starożytną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, od 100 do 90% obecności na zajęciach, aktywności i przygotowanie projektu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza i umiejętności, od 90 do 80% obecności na zajęciach, aktywności i przygotowanie projektu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza i umiejętności, od 70 do 80% obecności na zajęciach, aktywności i przygotowanie projektu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza i umiejętności, od 60 do 70% obecności na zajęciach, aktywności i przygotowanie projektu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza i umiejętności, od 50 do 70% obecności na zajęciach, aktywności i przygotowanie projektu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza i umiejętności, poniżej 50% obecności na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. Sikorski, Warszawa 2008.
Wczesna Słowiańszczyzna. Przewodnik po dziejach i literaturze przedmiotu, red. A. Wędzki, Warszawa 2008.
Handbook of Medieval Studies: Terms – Method – Trends, t. 1–3, Berlin 2010.
Heimann H.-D., Wprowadzenie do historii średniowiecznej, Toruń 1999.
Samsonowicz H., Dziedzictwo średniowiecza. Mity i rzeczywistość, Warszawa 2009.
Delogu P., Moran M., Introduction to Medieval History, London 2001.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: