Wybrane aspekty autoprezentacji - spec. komunikacja medialna 03-WAA-22PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- autoprezentacja (sterowanie wrażeniem, techniki autoprezentacyjne, strategie autoprezentacji),
- autoprezentacja społeczna, różnice kulturowe i analiza przekazów symbolicznych,
- wizerunek w Internecie,
- instrumenty perswazji,
- formy wystąpień publicznych,
- wystąpienia publiczne (w różnych sytuacjach retorycznych).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zreferować podstawowe zagadnienia z zakresu autoprezentacji, zarządzania wizerunkiem własnym i firmy,
- tworzyć własne teksty w określonej sytuacji retorycznej i wybrać najskuteczniejsze strategie retoryczne w danych warunkach komunikacyjnych,
- zastosować określone strategie autoprezentacyjne dla osiągnięcia zamierzonego celu,
- przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych,
- ocenić skuteczność określonych zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacji kreowania wizerunku własnego i firmy, również w przestrzeni wirtualnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się doskonałą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie realizowania poszczególnych zadań, na przykład w zakresie sposobu przedstawienia prezentacji.
dobry (db; 4,0): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się dobrą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
dostateczny (dst; 3,0): niewykonanie jednego z zadań lub przygotowanie i realizacja trzech zadań, w których student wykaże się zadowalającą znajomością strategii zarządzania wizerunkiem własnym, sprawnością retoryczną w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewykonanie dwóch lub więcej zadań lub przygotowanie i realizacja zadań, w których student wykaże się brakiem znajomości strategii zarządzania wizerunkiem własnym, nieumiejętnością przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat, brakiem sprawności retorycznej w zakresie planowania prezentacji, wykorzystania narzędzi prezentacyjnych, umiejętności dobierania i operowania argumentami, słabą umiejętnością wzbudzania i utrzymywania uwagi słuchaczy i zarządzania mową ciała.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, w pracy indywidualnej i zespołowej),
- wartość merytoryczna projektów, prezentacji i wystąpień przygotowanych przez studenta,
- wykonanie trzech zadań składających się na ocenę końcową,
- obecność na zajęciach.
Ocena jest wypadkową ocen uzyskanych za wykonanie trzech zadań praktycznych (autoprezentacja wideo, prezentacja multimedialna na wskazany temat, wystąpienie publiczne), w których student wykorzystuje wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne uzyskane w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Anthonissen F. Peter, Komunikacja kryzysowa. Warszawa 2010.
Budzyński Wojciech, Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty. Warszawa 2003.
Detz Joanna, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić. Gdańsk 2001.
Goffman Erving, Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2008.
Gronbeck B. E., German K., Ehninger D., Monroe A. H., Zasady komunikacji werbalnej. Poznań 2001.
Kampka A., Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd? Prezydenci na Instagramie, "Kultura Popularna" 2019, nr 2.
Leary Mark, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999.
Pratkanis Anthony, Aronson Elliot, Wiek propagandy. Warszawa 2005.
Szmajke Andrzej, Autoprezentacja. Maski, miny, pozy. Olsztyn 1999.
Turk Christopher, Sztuka przemawiania. Wrocław 2003.
Witkowski Tomasz, Psychomanipulacje. Wałbrzych 2000.
Witkowski Tomasz. Psychologia kłamstwa. Wałbrzych 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: