Kształcenie umiejętności pisania 03-UP-11JPO
miejsce i funkcja pisania w komunikacji, miejsce i funkcja pisania w kształceniu językowym
kształtowanie umiejętności pisania a inne sprawności
metody, techniki i zasady nauczania pisowni
wybrane zagadnienia z zakresu systemu językowego polszczyzny a pisanie
„trudne miejsca“ KUP (językowe pochodzenie studentów, nawyki w zakresie pisowni i pisania utrwalone we własnym języku itp.)
nauczanie pisowni i pisania a testowanie znajomości ich zasad
projektowanie i tworzenie własnych materiałów dydaktycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
określić rolę pisania w nauczaniu jpjo stosownie do poziomu zaawansowania językowego słuchacza; wskazać na rangę pisania w kompetencji komunikacyjno-kulturowej
zdiagnozować trudności cudzoziemca związane z pisaniem/pisownią (na podstawie oryginalnych prac pisemnych)
zależnie od potrzeb uczącego się określić możliwości wykorzystania zadań na pisanie w procesie dydaktycznym, wskazać ścieżki wspomagające samodzielną pracę studenta w zakresie pisania
znaleźć i krytycznie ocenić dostępne materiały glottodydaktyczne przydatne w zakresie KUP, a następnie dokonać ich selekcji lub modyfikacji pod kątem słuchacza
w oparciu o własną wiedzę i dostępną literaturę fachową tworzyć oryginalne materiały, ćwiczenia na pisanie/pisownię
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- poziom pracy zaliczeniowej
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. (rozdziały: Nauczanie pisowni, s. 45-55 oraz Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Pisanie, s. 227-247).
Teksty i kanony literackie (część II), w: Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zienieniewicz, Warszawa 2010.
A. Ruszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redkacji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków 2011.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, red. M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Warszawa 2008.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2010.
B. Bartnicka, D. Buttler, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia leksykalno-stylistyczne, Warszawa 1970.
A. Pierścińska-Maruszewska, E. Wójcicka, Trzymaj styl. Praktyczna nauka poprawnej polszczyzny, Kielce 2013.
U. Awdiejew, E. Dąmbska, E. Lipińska, Jak to napisać? Ćwiczenia redakcyjno-stylistyczne dla studentów polonijnych, Kraków 1992.
E. Lipińska, Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 1999.
E. Lipińska, A. Seretny, P. Turek, Błędy pragmatyczne uczących się języka polskiego jako obcego, w: Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: