Teoria kultury 03-TK-11PDM
Treści kształcenia:
Status teorii w nauce o kulturze.
Teorie kultury a inne dziedziny wiedzy (psychologia, socjologia, etnologia etc.).
Teoria kultury wobec teorii literatury, teorii sztuki, teatrologii, filmoznawstwa etc.
Teorie kultury a orientacje metodologiczne (strukturalizm, semiotyka, hermeneutyka, dekonstrukcja, pragmatyzm).
Problem rozumienia innych kultur.
Relacje między kulturą i władzą.
Kultura a struktura społeczna.
Kultura a układ wzorców znaczeniowych.
Kultura oralna, kultura pisma, kultura wizualna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zreferować i porównać wybrane pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii kultury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych
- powiązać pojęcia współczesnych teorii kultury z różnymi kontekstami i dziedzinami wiedzy
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne
- analizować różne użycia pojęć teoretycznych, poddając je krytycznej ocenie
- uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznych, dostrzegając ich rolę w procesie interpretacji zjawisk kultury
- dostrzegać różnorodność kultur i analizować je za pomocą poznanych pojęć.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
- ocena prezentacji przygotowanej przez studenta
- ocena aktywności w trakcie zajęć
- kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji)
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia
- poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005.
2. Elaine Baldwin, Brian Longhurst, Scott Mccracken, Miles Ogborn, Greg Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.
3. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.
4. Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
5. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
6. A. Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
7. M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998.
8. M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury: elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2005.
9. W. Ong, Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Warszawa 2011.
10. R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, Warszawa 1996.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: