Dydaktyka języka polskiego: Teksty ikoniczne na lekcjach języka polskiego/Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego 03-TI-22PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- neurofizjologiczne, psychologiczne podstawy teorii widzenia,
- metody interpretacji materiałów wizualnych,
- typologia materiałów wizualnych; zasady i formy komunikacji wizualnej,
- zasady wykorzystania materiałów wizualnych w dydaktyce polonistycznej na II etapie edukacyjnym; analiza i interpretacja,
- analiza materiałów edukacyjnych: podręczników, środków dydaktycznych, platform edukacyjnych, stron internetowych pod kątem przydatności materiałów wizualnych,
- projekt edukacyjny z wykorzystaniem materiałów wizualnych,
- projekt lekcji z wykorzystaniem materiałów wizualnych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- analizować materiały wizualne z uwzględnieniem wybranej metodologii,
- dobierać i selekcjonować materiały wizualne w zależności od środowiska edukacyjnego i charakteru zajęć,
- stosować w praktyce lekcyjnej materiały wizualne dla potrzeb kształcenia polonistycznego,
- projektować rozbudowane działanie dydaktyczne z wykorzystaniem materiałów wizualnych (tzw. projekt dydaktyczny),
- planować lekcję języka polskiego z wykorzystaniem materiałów wizualnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, pogłębione rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, właściwe rozumienie zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, rozumienie podstawowych zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki edukacji wizualnej, brak zrozumienia zagadnień neuroestetyki w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Arnheim, Percepcja wzrokowa w edukacji, w, Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 345–370.
A.Baluch, Ilustracja, która prowadzi, w, Od form prostych do arcydzieła, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008, s. 99–109.
B. Dyduch, Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.
P. Francuz, Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej, w, Komunikacja wizualna, red. P. Francuz, SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 11–46.
B. Gromadzka, Widząc – rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: