Tekstologia i edytorstwo naukowe - spec. wydawnicza 03-TED-33Z
Treści programowe dla przedmiotu:
- zarys historii tekstologii i edytorstwa naukowego; miejsce tekstologii w obrębie wiedzy o literaturze,
- pojęcie tekstu i jego odmiany,
- tekstologia a edytorstwo naukowe; cechy swoiste edycji krytycznej i jej odmiany,
- rodzaje przekazu tekstu; przekazy autentyczne i nieautentyczne; różne warianty przekazu tekstu; krytyka tekstu,
- warianty tekstu; problem oceny przekazów, ich znaczenie dla ustalenia tekstu; metoda stemmatyczna; źródła i rodzaje skażeń tekstu,
- praca nad tekstem, technika kolacjonowania przekazów,
- transliteracja, transkrypcja i modernizacja tekstu; transkrypcja a granice interpretacji,
- poprawianie błędów i skażeń tekstu, ich najważniejsze źródła i odmiany; emendacje i koniektury oraz granice ich dopuszczalności,
- metody budowania aparatu krytycznego; aparat krytyczny i jego główne składniki (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień w edycji krytycznej); edytorskie osobliwości i potknięcia,
- dochodzenie autorstwa tekstu,
- typy i rodzaje wydań naukowych i ich konstrukcja; redakcyjne przygotowanie tekstu,
- multimedia a wydawanie tekstów staropolskich; podręczny warsztat edytora naukowego; edytorstwo naukowe w Polsce od schyłku XIX w. po czasy współczesne,
- paleografia i brachyrafia (historia pisma, kroje pisma, skróty),
- elementy kodykologii (materiał, forma i treść kodeksu rękopiśmiennego).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu tekstologii oraz edytorstwa naukowego,
- rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy edytora naukowego nad tekstem i jego przekazami, potrafi dostrzegać różne przypadki i odmienne sposoby postępowania tekstologicznego,
- posiada zaawansowaną wiedzę na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie oraz wzorcowych edycjach krytycznych,
- prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego, określić cechy edycji krytycznej i rozróżnić jej odmiany,
- wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej pracy nad edycją naukową tekstu,
- posiada podstawową wiedzę na temat historii pisma i jego krojów (z elementami brachygrafii),
- posiada podstawową wiedzę z zakresu kodykologii.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; wysoka świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; znaczna świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; niezadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; brak ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Budrowska K., „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego. „Pamiętnik Literacki”, R. XCVII 2006, z. 3, s. 109-121.
Długosz-Kędziora M., Wach M., Zarys edytorstwa, Sandomierz 1997.
Domański J., Tekst jako uobecnienie. Szkic z dziejów myśli o piśmie i książce. Kęty 2002.
Dunin J.: Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2005.
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie. Warszawa 2011.
Goliński Z., Edytorstwo – tekstologia. Przekroje. Wrocław 1969.
Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów..., red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Wyd. 3 uzup. i popr. Toruń 2011.
Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”. Gdańsk 2003.
Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV–XVII wieku, Lublin 2001.
Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach. Warszawa 2003.
Kocot A., Artyści „czarnej sztuki”. Typografia druków Floriana Unglera i Macieja Wirzbięty, Kraków 2015.
Loth R., Podstawowepojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006.
Lutomierski M. Ł., Bizior-Dombrowska M., Z warsztatu edytora dzieł romantyków.Toruń 2008.
Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów. Kraków 2005.
Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku. „Przegląd Humanistyczny”, R. XXXIV: 1990, nr 12, s. 23-33.
Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Przeł. P. Majewski. Warszawa 2008.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego. Wyd. 2 posz., Wrocław 1992.
Tazbir J.: Edytorskie potknięcia. Gdańsk 1997.
Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt. Wrocław 1955.
Zysk J., Strzyżewski M., Lutomierski M. Ł., Rozmaitości warsztatowe. Toruń 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: