Semiotyka tekstów kultury - spec. nauczycielska 03-STK-11ZUx
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do semiotyki tekstów kultury – zarys historyczno-teoretyczny,
- koncepcje (klasyfikacje) znaków,
- omówienie zagadnień i przykładów z zakresu korespondencji sztuk (m.in. filiacje literacko-muzyczne, malarsko-filmowe, jak i zjawiska należące do innych pograniczy sztuk),
- sztuka interpretacji tekstów kultury,
- czytanie kultury wizualnej i narzędzia metodologiczne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu semiotyki (m.in. założenia szkoły tartusko-moskiewskiej, teoria Charlesa S. Peirce’a),
- ma pogłębioną wiedzę o związkach literatury z muzyką, filmem, sztuką wizualną itp.,
- potrafi posługiwać się odpowiednią terminologią z zakresu semiotyki,
- posiada świadomości metodologicznej w zakresie analizy i interpretacji tekstów kultury,
- potrafi wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje dotyczące semiotyki i tekstów kultury (głównie w odniesieniu do przyszłej pracy dydaktycznej).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza w zakresie semiotyki tekstów kultury oraz korespondencji sztuk; doskonale opanowane umiejętności interpretacji tekstu kultury.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności interpretacji tekstu kultury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji tekstu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Bibliografia będzie podawana na bieżąco przed omawianym na zajęciach zagadnieniem.
Alina Biała, „Literatura i architektura”, Warszawa 2010.
Alina Biała, „Literatura i taniec”, Częstochowa 2013.
Alina Biała, „Literatura i muzyka”, Warszawa 2011.
Umberto Eco, „Semiologia życia codziennego”, Warszawa 1996.
Umberto Eco, „Tryb symboliczny”, w: „Teorie literatury XX wieku. Antologia”, pod red. Anny Burzyńskiej i Michała P. Markowskiego, Kraków 2006, s. 304- 353.
Jurij M. Łotman, „Problem znaczenia w tekście artystycznym”, w: „Teorie literatury XX wieku. Antologia”, pod red. Anny Burzyńskiej i Michała P. Markowskiego, Kraków 2006, s. 285-302.
Jerzy Pelc, „Semiotyka – nauka, metoda, program”, Wrocław –Warszawa 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: