Stymulacja rozwoju motorycznego dziecka - spec. logopedyczna 03-SRM-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka pracy fizjoterapeuty; metody fizjoterapeutyczne w pediatrii,
- ocena prawidłowego napięcia mięśniowego; rodzaje patologicznych napięć mięśniowych,
- prawidłowa pielęgnacja niemowląt i jej wpływ na uzyskanie samodzielnej kontroli ciała dziecka; ćwiczenia wykonywane indywidualnie, w parach oraz na lalkach.
- wpływ pozycji na aktywność oralną dziecka; ćwiczenia wykonywane indywidualnie, w parach oraz na lalkach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna metody pracy fizjoterapeuty dziecięcego,
- potrafi zróżnicować podstawowe napięcia mięśniowe.
- ma świadomość ich wpływu na kontrolę głowy u dziecka,
- potrafi dobrać odpowiednie techniki pielęgnacji niemowląt dla uzyskania optymalnej aktywności dziecka,
- potrafi pracować indywidualnie, w parach, w zespole i realizować wspólny cel.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- test ze znajomości pojęć i terminów z zakresu fizjoterapii – pytania jednokrotnego wyboru; pytania wielokrotnego wyboru; pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej,
- ocena poziomu aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach ćwiczeń i zadań – ocena formująca,
- ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów podczas prezentowania wyników zadań – ocena formująca,
- obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 1 godzinę nieusprawiedliwioną bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
J. Nowotny, Podstawy fizjoterapii. Kraków 2005.
C. Amiel-Tison, Neurologia perinatalna. Wrocław 2005.
M. Borkowska, G. Banaszek, J. Czubak, Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa 2012.
S. Martin, Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. Warszawa 2012.
S. Levitt, Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. Warszawa 2007.
M. Borkowska, Z Szwiling, Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: