Strategie PR - spec. dziennikarstwo i public relations 03-SPR-21PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie; analiza wstępna (określenie sytuacji wyjściowej),
- cele strategii (np. komunikacyjny, wizerunkowy, biznesowy) – zróżnicowany ze względu na profil firmy oraz branżę,
- grupy docelowe (strategiczne, taktyczne, komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna, HR),
- narzędzia PR (sponsoring, lobbing, reklama, media relations, social media, event management),
- harmonogram działań i budżet (z uwzględnieniem potencjalnych możliwości danej firmy lub instytucji),
- taktyka działań (różnicowana ze względu na grupy docelowe, uwzględniająca tryb zarządzania kryzysowego itp.),
- ewaluacja (mierniki realizacji celów).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- opracować profesjonalną strategię PR dla wybranej firmy lub instytucji (z uwzględnieniem zróżnicowania branżowego),
- omówić etapy i zasady tworzenia strategii PR,
- posługiwać się narzędziami potrzebnymi do tworzenia strategii PR; utworzyć plan działań i dostosować do nich odpowiednią taktykę,
- tworzyć przekazy ustne i pisemne na potrzeby wybranej strategii, w tym również z obszaru media relations,
- dokonać ewaluacji wprowadzonej strategii.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoki poziom umiejętności w zakresie budowania strategii PR, znajomość technik i narzędzi potrzebnych do realizacji założonych zadań, szeroka wiedza na temat tworzenia relacji z mediami, umiejętność tworzenia oryginalnych prac pisemnych oraz ciekawych prezentacji.
dobry plus (+db; 4,5); jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat sposobów budowania strategii PR, nieznajomość niektórych technik i narzędzi potrzebnych do realizacji strategii, nieco mniejsza wiedza na temat kreowania relacji z mediami, teksty i prezentacje o mniejszym poziomie kreatywności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność budowania strategii PR kreowania tożsamości instytucji, techniki i narzędzia do realizacji poszczególnych etapów dobierane w sposób świadczący o ich dostatecznej znajomości, mała oryginalność prezentacji, odzwierciedlanie schematów w redagowaniu prac pisemnych.
dostateczny (dst; 3,0): słaba znajomość składników strategii PR, niemniej umożliwiająca przygotowanie projektu dla wybranej firmy lub instytucji, dostateczna znajomość wybranych technik i narzędzi PR, umiejętność tworzenia schematycznych prac pisemnych oraz prezentacji.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość etapów tworzenia strategii PR, niski poziom wiedzy o technikach i narzędziach PR uniemożliwiający stworzenie projektu strategii dla wybranej firmy lub instytucji, prace pisemne oraz prezentacje z poważnymi błędami merytorycznymi.
Kryteria oceniania:
- regulaminowa obecność,
- aktywny udział w zajęciach,
- ocena strategii przygotowanej przez studenta dla wybranej firmy lub instytucji,
- ocena prezentacji ustnych,
- egzamin pisemny.
Literatura
Zalecana literatura:
W. Budzyński, Wizerunek firmy: kreowanie, zarządzanie, efekty, Warszawa 2003.
T. Goban-Klas, Public relations, czyli promocja reputacji, Warszawa 1997.
M. Haig, Porażki marek, największe wpadki rekinów biznesu, Warszawa 2006.
E. Hope, Public relations instytucji użyteczności publicznej, Gdańsk 2005.
E. Hope, Public relations czy to się sprawdzi?, Gdańsk 2004.
A. Murdoch, Język public relations – jak promować firmę?, Warszawa 1998.
H. Pringle, W. Gordon, Zarządzanie marką, tłum. W. Grajkowska, Poznań 2008.
B. Rozwadowska, Public relations. Teoria – praktyka – perspektywy, Warszawa 2002.
Wieseneder S., Skuteczne zarządzanie reputacją i spójny image, tłum. M. Jatowska, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: