Społeczne i psychologiczne konteksty literatury - spec. artystycznoliteracka 03-SPK-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- społeczne funkcje literatury: między kategoriami prawdy i fikcji,
- semiotyka i hermeneutyka komunikacji literackiej,
- zwrot etyczny w nauce o literaturze,
- problematyka innego w antropologii literatury, socjologii i filozofii,
- tożsamość i doświadczenie,
- literatura wobec nihilizmu i egzystencjalizmu,
- kontrkultura.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zreferować i porównać rozmaite pojęcia charakterystyczne dla teorii literatury i kultury, socjologii, antropologii kultury, psychologii i filozofii,
- wiązać pojęcia współczesnej humanistyki z rozmaitymi kontekstami kulturowymi, społecznymi i filozoficznymi,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować różne prace teoretyczne i dzieła sztuki,
- posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów kultury oraz historii kultury,
- ma podstawową wiedzę na temat związków pomiędzy literaturą, kulturą, historią, życiem społecznym i potrafi związki te interpretować.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjachtekstów teoretycznych i literackich.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalającaznajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, przyzwoity poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Dopuszczalne braki w zakresie wiedzy, nieuniemożliwiające jednak praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, podstawowy poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, niska samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i słaba praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Wyraźne braki w zakresie wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań interpretacyjnych, ale ich nieuniemożliwiające.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii,antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, niedopuszczalnie niski poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, brak samodzielności w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji),
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia,
- poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na egzaminie ustnym/pisemnym,
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna.
Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość.
Michał P. Markowski, Literatura i antropologia.
Wojciech J. Burszta, Antropologia i literatura. W: tegoż, Różnorodność i tożsamość.
Stefan Żółkiewski, Wiedza o kulturze literackiej.
Bogusław Żyłko, Semiotyka kultury.
Michał Januszkiewicz, Horyzonty nihilizmu.
Problemy socjologii literatury. Red. J. Sławiński.
W kręgu socjologii kultury. Wybór tekstów zagranicznych. Red. A. Mencwel.
Edward Fiała, Modele Freudowskiej metody badania dzieła literackiego.
Stanley Fish, Interpretacja, retoryka, polityka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: