Stylistyka praktyczna - spec. dziennikarska 03-SP-12PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- styl - definicje, rozróżnienia, typologie,
- funkcje języka,
- style funkcjonalne; teoria dobrego stylu,
- środki stylistyczne - dobór i nacechowanie,
- mówiony-pisany-zapisany; czasowniki mówienia; didaskalia,
- monolog, dialog, polilog; spójność tekstu,
- kontekst; oficjalność i nieoficjalność,
- styl naukowy i urzędowy,
- prosta polszczyzna - koncepcja "plain language", słownictwo podstawowe,
- styl potoczny - pierwszy język człowieka,
- stylizacja - rodzaje i możliwości stosowania,
- retoryczna koncepcja tekstu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić rozróżnienia, typologie i definicje związane ze współczesną stylistyką,
- przedstawić zróżnicowanie współczesnej polszczyzny,
- wyjaśnić rolę konwencji i stylów w kulturze,
- pisać teksty zróżnicowane pod względem stylistycznym i pragmatycznym,
- samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi,
- zebrać materiał i go odpowiednio opracować,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem,
- współpracować w zespole nad pisarskimi zadaniami twórczymi i krytycznymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra orientacja w typologiach i kryteriach podziału polszczyzny oraz w terminologii współczesnej stylistyki, bardzo dobra znajomość konwencji i stylów w kulturze, bardzo dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, bardzo sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, bardzo dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału i opracowania go, bardzo dobra umiejętność czytania i krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, bardzo wysoka kultura dyskusji, bardzo dobra umiejętność pracy zespołowej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, mniej sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w typologiach i kryteriach podziału polszczyzny oraz w terminologii współczesnej stylistyki, dobra znajomość konwencji i stylów w kulturze, dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, sprawne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, dobra umiejętność samodzielnego zbierania materiału i opracowania go, dobra umiejętność czytania i krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, wysoka kultura dyskusji, dobra umiejętność pracy zespołowej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w typologiach i kryteriach podziału polszczyzny oraz w terminologii współczesnej stylistyki, zadowalająca znajomość konwencji i stylów w kulturze, zadowalająca umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, zadowalające korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, zadowalająca umiejętność samodzielnego zbierania materiału i opracowania go, zadowalająca umiejętność czytania i krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, zadowalająca kultura dyskusji, zadowalająca umiejętność pracy zespołowej.
dostateczny (dst; 3,0): niezadowalająca orientacja w typologiach i kryteriach podziału polszczyzny oraz w terminologii współczesnej stylistyki, przeciętna znajomość konwencji i stylów w kulturze, dostateczna umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, przeciętne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, niezadowalająca umiejętność samodzielnego zbierania materiału i opracowania go, zadowalająca umiejętność czytania i krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, dostateczna kultura dyskusji, dostateczna umiejętność pracy zespołowej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca orientacja w typologiach i kryteriach podziału polszczyzny oraz w terminologii współczesnej stylistyki, nieznajomość konwencji i stylów w kulturze, nieumiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem stylistycznym i pragmatycznym, niezadowalające korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, niezadowalająca umiejętność samodzielnego zbierania materiału i opracowania go, niezadowalająca umiejętność czytania i krytycznego analizowania tekstów teoretycznych z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem, bierność w dyskusji, niedostateczna umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria oceniania:
- sprawność redagowania tekstów,
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej, znajomość lektur),
- wartość merytoryczna tekstów pisanych i przygotowanych projektów,
- umiejętności dyskursywne (inwencja, wysłowienie, kompozycja, przedstawienie swojego zdania, sztuka konstruktywnej krytyki, argumentacja).
Literatura
Zalecana literatura:
Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 14-20.
Urszula Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005, s. 197-227.
Roman Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. Krystyna Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1960, 51/2, s. 434-441. (http://bazhum.muzhp.pl).
Mirosław Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998, s. 49-54 (1.7-1.8).
Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 22-35.
Stanisław Gajda, Trudny powrót stylu, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 23-28.
Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 37-58.
Kazimierz Ożóg, Ustna odmiana języka, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 85-98.
Franciszek Nieckula, Język ustny a język pisany, [w:] Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin 2001, s. 98-113.
Aleksander Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002, s. 180-193.
Anna Przyborska-Borkowicz, Scenariusze komunikacyjne uwarunkowane sytuacją, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/scenariusze_komunikacyjne_uwarunkowane_sytuacja/
Badanie mglistości tekstu http://www.logios.pl/
Tomasz Piekot, Grzegorz Zarzeczny, Prosta polszczyzna, http://www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-8948.pdf
Jerzy Bartmiński, Styl potoczny, [w:] Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i kulturze, red. Janusz - Anusiewicz, Franciszek Nieckula, Wrocław 1992 (dostępny w Sieci).
Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 178-191.
Elżbieta Dutka, Kompozycja jako problem (nie tylko) retoryczny, [w:] Retoryka, red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, Warszawa 2009, s. 77-97.
Umberto Eco, Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy, przeł. Adam Weinsberg, [w:] tegoż, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: