Świadomość językowa 03-SJ-22PKKDM
Treści kształcenia – zagadnienia:
1. aparat pojęciowy (świadomość językowa, poczucie językowe, kompetencja językowa itp.)
2. sposoby manifestowania się świadomości językowej, źródła wiedzy na jej temat
3. postawy wobec języka
4. wybrane obszary zjawisk, obejmowanych przez świadomość językową
5. metody badania świadomości językowej i ich efektywność
6. znajomość podstawowej literatury przedmiotu
7. ćwiczenia praktyczne: opis gotowych materiałów badawczych, z wykorzystaniem odpowiednich źródeł
8. ćwiczenia praktyczne: gromadzenie, opis i analiza materiału, sporządzenie raportu (pełna realizacja dwóch projektów – praca zespołowa)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Definiować podstawowe pojęcia (znajomość wybranej terminologii językoznawczej)
- Omówić sposoby manifestowania się świadomości językowej i skorelować je z postawami wobec języka, sklasyfikowanymi w literaturze przedmiotu
- Wskazać przejawy świadomości językowej w dyskursie oficjalnym i nieoficjalnym oraz odesłać do opracowań omawiających wybrane obszary badawcze
- Scharakteryzować metodologię badań świadomości językowej, ocenić efektywność poszczególnych metod
- Zrealizować (przy wsparciu prowadzącego) grupowy projekt badawczy - od metodycznego zebrania materiałów po ich opis i interpretację
- Przedstawić wyniki badań w postaci tekstu pisemnego i prezentacji multimedialnej, z uwzględnieniem możliwości odbiorcy (popularyzacja wiedzy)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- realizacja zadań cząstkowych (typ: redakcja tekstów wykorzystujących konkretne wiadomości, zebranie danych itp.),
- efektywny udział w projektach.
- kolokwium z podstawowych treści teoretycznych (zagadnienia omówione na zajęciach i lektury samodzielnie wybrane z listy).
Literatura
D. Bartol-Jarosińska, Świadomość językowa robotników warszawskich. Studium leksykalno-semantyczne, Warszawa 1986.
S. Cygan, Przejawy świadomości językowej mieszkańców wsi końca XX wieku na przykładzie Lasocina na Kielecczyźnie, Kielce 2011.
K. Czarnecka, Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników, Poznań 2000.
Mowa rozświetlona myślą, red. Jan Miodek, Wrocław 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: